Heinrich Haberl (1869 Passau to 1934 Munich), Sturmhauba, c. 1900. Drypoint, 14 x 10 cm (Platemark), 28 x 21 cm (sheet size), 39 x 29 cm (Passen-Partout), Titleded "Sturmhaube" in Lead at Lower Left and Inscribed "Colding", Signed and Locally Inscript "Heinrich Haberl Mchn. [Munich]" at Lower Right, Inscribed Again in Lead on Verso and with Old Collection Stamp.
- Slightly Darkened, Fixed and Mounted
- The Target in Sight -
About the artwork
The theatrical "Role-Portrait" is to be lakes the background of the Rembrandt Cult, which Reached Its Climax at the End of the 19th Century. The Soldier Seems to Have Stepped Straight Out of Rembrandt's Night Watch (1642) to Fix Something Outside the Picture with An Alert and Ready Gaze. The Steeply Rising Brim of the Morion Frames the Gaze and Thus Perspectivises It As The Actual 'Pictorial Action'. The gauze represents Both the Vigilant Defense and the Visionary Goal of the Battle.
Not only the subject, but so the style of the etching needle reflect Rembrandt's understanding of the time. Strong Contrasts of Light and Dark Are Created in A Virtuoso Free Stroke, Without Losing the Effect of the Reflections On The Helmet and In The Eyes. This show a kinship with the Early Prints of Lovis Corinth, who so Saw Himelf as an artist in the role of the Knight. Against This Background, Haberl's Picture Can So be Seen as a representation of his artistic self-image.
About the artist
Heinrich Haberl First Attended the Art School in Nuremberg and from 1892 Studied at the Munich Academy. There he was a master student of Johann Leonhard von Raab, Rudolf von Seitz, Franz von Defregger and Peter von Halm. from 1897 He Supplied Etchings to the Glass Palace in Munich and was represented at the great Berlin Art Exhibition, The Dresden Art Exhibition and the Leipzig Book Trade Exhibition. Between 1902 and 1904 He Worked as an Illustrator for the Magazine 'Jugend'.
Selected Bibliography
Thieme-Becker, general lexicon of the visual artists, Vol. XV, Leipzig 1922, S 396.
Sauer, general artist lexicon, Vol. 67, Berlin - New York, p. 81.
Heinrich Haberl (1869 Passau - 1934 Munich), Sturmhauba, vers 1900. Pointe sèche, 14 x 10 cm (Platemark), 28 x 21 cm (feuille), 39 x 29 cm (Passen-Partout), intitulée "Sturmhaube" au plomb en bas à gauche et portant la mention "Colding", signée et inscrite localement "Heinrich Haberl Mchn. [Munich]" en bas à droite, avec une nouvelle inscription en plomb au verso et le cachet de l'ancienne collection.
- Légèrement assombri, fixé et monté
- La cible en vue -
A propos de l'œuvre d'art
Le "portrait de rôle" théâtral est à l'arrière-plan du culte de Rembrandt, qui a atteint son apogée à la fin du 19e siècle. Le soldat semble tout droit sorti de la Veille de nuit (1642) de Rembrandt pour fixer un objet extérieur à l'image avec un regard alerte et prêt. Le bord du morion, qui s'élève fortement, encadre le regard et le met en perspective avec l'"action picturale" proprement dite. La gaze représente à la fois la défense vigilante et le but visionnaire de la bataille.
Non seulement le sujet, mais aussi le style de l'aiguille à graver reflètent la compréhension de Rembrandt de l'époque. De forts contrastes de lumière et d'obscurité sont créés par un trait libre virtuose, sans perdre l'effet des reflets sur le casque et dans les yeux. Cela montre une parenté avec les premières estampes de Lovis Corinth, qui se voyait lui-même en tant qu'artiste dans le rôle du chevalier. Dans ce contexte, le tableau de Haberl peut être considéré comme une représentation de son image artistique.
À propos de l'artiste
Heinrich Haberl a d'abord fréquenté l'école des beaux-arts de Nuremberg et, à partir de 1892, a étudié à l'Académie de Munich. Il y est l'élève de Johann Leonhard von Raab, Rudolf von Seitz, Franz von Defregger et Peter von Halm. À partir de 1897, il fournit des eaux-fortes au Palais de verre de Munich et est représenté à la grande exposition d'art de Berlin, à l'exposition d'art de Dresde et à la foire du livre de Leipzig. Entre 1902 et 1904, il travaille comme illustrateur pour le magazine "Jugend".
Bibliographie sélective
Thieme-Becker, lexique général des artistes plasticiens, Vol. XV, Leipzig 1922, S 396.
Sauer, lexique général des artistes, Vol. 67, Berlin - New York, p. 81.
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