Jean-Baptiste Robie (1821 Brussels - 1910 ibid.). Still life with meadow flowers. Oil on wood, 24.5 x 18.5 cm (inside measurement), 37 x 31 cm (frame), signed and dated (difficult to read) 'J. Robie 19[...]' at lower right.
- The beauty of meadow flowers -
About the artwork
This small-format cabinet painting depicts a bouquet of flowers and thus belongs to the still life genre. However, rather than compete with the opulence of the often sumptuous bouquets in fine painting - which the artist was quite capable of doing, as he illustrated in other works - Jean-Baptiste Robie presents a bouquet of grasses and leaves as it might have been picked during a walk in a flower meadow. In order to emphasise the fact that it is taken directly from nature in front of the house, a large leaf is placed behind the vase, its branches, some of which are already broken, protruding from the other side of the vase.
Because of the large number of leaves and the reduced use of colour, the green within the bouquet seems to be an internal background that merges with the green background. The pink flowers in particular stand out against the green, creating a choreography: As the lower flowers droop, they visibly straighten up towards the top. This illustrates the vitality of the plants. It is now clear that Robie is rethinking the subject of the floral still life: he is no longer interested in highlighting the magnificent beauty of the flowers, but in showing their vitality and thus illustrating the inner life force of nature in which their beauty is based. This vitality enlivens the whole bouquet: the leaves are twisted with inner strength and, like the blossoms, seem to stretch out towards the light.
The contrasting play of light bathes the bouquet in a mysterious chiaroscuro, inspired by studies of nature in the open air. Here, light is translated into colour in an impressionist manner, which is particularly evident in the design of the glass vase: The glass becomes a coloured surface that nevertheless captures the reflection of the window, allowing the stems of the flowers and leaves to shine through.
About the artist
Jean-Baptiste Robie was born in Brussels, the son of a blacksmith. He was initially self-taught until, on the advice of his artist friend Théodore Fourmois, he enrolled at the Royal Academy of Fine Arts and completed his art studies there. from 1843 to 1875, Robie exhibited at the Brussels Salon, as well as the Paris Salon. He achieved further fame through his descriptions of his travels, which took him as far as India.
Jean-Baptiste Robie (1821 Bruxelles - 1910 ibid.). Nature morte aux fleurs des prés. Huile sur bois, 24,5 x 18,5 cm (mesure intérieure), 37 x 31 cm (cadre), signée et datée (difficilement lisible) 'J. Robie 19[...]' en bas à droite.
- La beauté des fleurs des prés -
À propos de l'œuvre d'art
Ce tableau de cabinet de petit format représente un bouquet de fleurs et appartient donc au genre de la nature morte. Cependant, plutôt que de rivaliser avec l'opulence des bouquets souvent somptueux de la peinture d'art - ce dont l'artiste était tout à fait capable, comme il l'a illustré dans d'autres œuvres - Jean-Baptiste Robie présente un bouquet d'herbes et de feuilles tel qu'il aurait pu être cueilli au cours d'une promenade dans une prairie fleurie. Afin de souligner le fait qu'il est prélevé directement dans la nature devant la maison, une grande feuille est placée derrière le vase, ses branches, dont certaines sont déjà cassées, dépassant de l'autre côté du vase.
En raison du grand nombre de feuilles et de l'utilisation réduite de la couleur, le vert du bouquet semble être un arrière-plan interne qui se confond avec l'arrière-plan vert. Les fleurs roses en particulier se détachent sur le vert, créant une chorégraphie : Les fleurs du bas s'affaissent et se redressent visiblement vers le haut. Cela illustre la vitalité des plantes. Il est clair que Robie repense le sujet de la nature morte florale : il ne cherche plus à mettre en valeur la beauté magnifique des fleurs, mais à montrer leur vitalité et à illustrer ainsi la force vitale intérieure de la nature qui est à l'origine de leur beauté. Cette vitalité anime l'ensemble du bouquet : les feuilles se tordent de force intérieure et, comme les fleurs, semblent s'étirer vers la lumière.
Les jeux de lumière contrastés baignent le bouquet dans un clair-obscur mystérieux, inspiré des études de la nature en plein air. Ici, la lumière est traduite en couleur de manière impressionniste, ce qui est particulièrement évident dans la conception du vase en verre : Le verre devient une surface colorée qui capte néanmoins le reflet de la fenêtre, laissant transparaître les tiges des fleurs et des feuilles.
À propos de l'artiste
Jean-Baptiste Robie est né à Bruxelles, fils d'un forgeron. D'abord autodidacte, il s'inscrit à l'Académie royale des beaux-arts sur les conseils de son ami Théodore Fourmois et y termine ses études artistiques. De 1843 à 1875, Robie expose au Salon de Bruxelles, ainsi qu'au Salon de Paris. Il acquiert une notoriété supplémentaire grâce aux descriptions de ses voyages, qui le mènent jusqu'en Inde.
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