Rudolf Hayder (active in the 1st half of the 20th century), Herons. Color woodcut on thin Japanese paper, 24 x 29 cm (image), 29 x 36 cm (sheet size), signed by hand at lower right "R. Hayder" and titled by hand as "Reiher". Lower left inscribed by hand "Orig.[inal] woodcut, hand print".
- A little bit stained in the margins and very occasionally in the image, minimal hole above the signature, traces of creasing. At the back side's margins with remnants of an old mounting.
About the artwork
In the context of French Japonism, the color woodblock print, which was widespread in the Asian region, was rediscovered for Western art. The artists of the time, such as Édouard Manet, Claude Monet, Edgar Degas, Paul Gauguin and Vincent van Gogh, were inspired not only by the cultural influence, but also by the two-dimensionality of the pictorial spaces. Thus, color woodcuts became an important moment in the development of the modern pictorial concept founded by Impressionism.
In Rudolf Hayder's "Herons", too, the two-dimensionality of the pictorial space is decisive for the pictorial effect. The herons, surrounded by reeds, are framed by the yellow background of the lake, followed by the dark blue-greenish stripe of the opposite shore and, above it, the sky in a lighter blue-green. Formally, it is a sequence of planes, but the two-dimensionality of the motif creates a spatial effect. This spatiality in the surface creates an intense pictorial effect. Hayder intensifies this effect with the blazing lake. In terms of color, the water becomes a sunset. The yellow turns reddish brown toward the shore, then fades to brownish red, while the shore is a watery turquoise. There is something ephemeral about this color mood, as evidenced by the masterful water reflections on the reeds and the legs of the herons.
In Japan, the heron is considered very important. It is said to be able to live over 1000 years. Therefore, it is considered a symbol of longevity. It is also said to choose only one partner in life, which makes it a symbol of fidelity.
Without directly addressing these meanings, Hayder develops a relationship between the herons. On the left, two of the birds stand with their necks stretched, while the animal opposite has its head tucked in. This creates a dialogicity that the viewer cannot decipher, which in turn is fueled by the flaming water.
Rudolf Hayder (actif dans la première moitié du 20e siècle), Hérons. Gravure sur bois en couleur sur papier japonais fin, 24 x 29 cm (image), 29 x 36 cm (format de la feuille), signée à la main en bas à droite "R. Hayder" et titrée à la main "Reiher". En bas à gauche, inscription manuscrite "Orig.[inal] woodcut, hand print".
- Un peu taché dans les marges et très occasionnellement dans l'image, trou minime au-dessus de la signature, traces de plis. Dans les marges du verso, restes d'un ancien montage.
À propos de l'œuvre
Dans le contexte du japonisme français, la gravure sur bois en couleur, très répandue dans la région asiatique, est redécouverte pour l'art occidental. Les artistes de l'époque, comme Édouard Manet, Claude Monet, Edgar Degas, Paul Gauguin et Vincent van Gogh, ont été inspirés non seulement par l'influence culturelle, mais aussi par la bidimensionnalité des espaces picturaux. Ainsi, les gravures sur bois en couleur sont devenues un moment important dans le développement du concept pictural moderne fondé par l'impressionnisme.
Dans les "Hérons" de Rudolf Hayder, la bidimensionnalité de l'espace pictural est également déterminante pour l'effet pictural. Les hérons, entourés de roseaux, sont encadrés par le fond jaune du lac, suivi de la bande bleu-vert foncé de la rive opposée et, au-dessus, du ciel d'un bleu-vert plus clair. Formellement, il s'agit d'une séquence de plans, mais la bidimensionnalité du motif crée un effet spatial. Cette spatialité de la surface crée un effet pictural intense. Hayder intensifie cet effet avec le lac en feu. En termes de couleurs, l'eau devient un coucher de soleil. Le jaune vire au brun rougeâtre vers le rivage, puis s'estompe en rouge brunâtre, tandis que le rivage est d'un turquoise aqueux. Cette ambiance colorée a quelque chose d'éphémère, comme en témoignent les magistraux reflets de l'eau sur les roseaux et les pattes des hérons.
Au Japon, le héron est considéré comme très important. On dit qu'il peut vivre plus de 1000 ans. Il est donc considéré comme un symbole de longévité. On dit également qu'il ne choisit qu'un seul partenaire dans la vie, ce qui en fait un symbole de fidélité.
Sans aborder directement ces significations, Hayder développe une relation entre les hérons. À gauche, deux des oiseaux se tiennent debout, le cou tendu, tandis que l'animal d'en face a la tête rentrée. Cela crée un dialogue que le spectateur ne peut pas déchiffrer et qui est alimenté par l'eau enflammée.
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