Adalbert Holzer (1881 Munich - 1966 Munich). Wettersteinkamm. Watercolour, 29 x 34.5 cm (visible size), 37.5 x 43 cm (frame), signed and dated at lower right 'ADALBERT HOLZER [19]23'.
Framed behind glass. Frame shows signs of wear.
- The blue of the mountains -
About the artwork
The Wetterstein ridge is revealed to the viewer from a gentle, snow-covered hill. In contrast to conventional depictions of mountains, the painting is composed entirely of shades of blue, which condense into the blue-grey of the rock or fade into the white of the snow. As a complementary colour to the blue, Holzer virtuously activates the ochre ground. The uniform yet exciting polarity of the colours emphasises the massive majesty of the mountains and at the same time underlines the special character of the Wetterstein ridge. Holzer transferred the translucency of glass painting, in which he was originally trained, to watercolour and developed a pictorial language related to the art of Ferdinand Hodler, which earned him the nickname 'Master of Blue' and led to the appreciation of his watercolours in particular.
About the artist
After an apprenticeship as a stained glass painter at the Kunstgewerbeschule, Adalbert Holzer studied at the Munich Art Academy under Carl von Marr from 1904. Early on, however, Holzer was drawn to the mountains to paint. with his artist friend Otto Bauriedl, he repeatedly went into the mountains and mastered difficult ascents, such as the first ascent of the north face of the Spritzkar. from 1904, Holzer worked as a freelance artist, producing contributions inspired by Giovanni Segantini and Fritz Baer for the 'Jugend', the 'Jugendblätter' and the 'Leipziger Illustrierte'. Later he concentrated more and more on the mountain world and contributed pictures to the 'Deutsche Alpenzeitung', the 'Mitteilungen des Deutschen Alpenvereins' and the 'Bergkamarad'.
Holzer regularly took part in exhibitions at the Munich Glaspalast and, in 1912, at the Great Art Exhibition in Berlin.
"His ink, brush and pen drawings capture the mountain's personality with a few concise strokes, leaving room for artistic sensitivity. He achieves particular mastery in his watercolours and paintings in oil and tempera".
Josef Weingärtner
"A striking and outstanding strength of Holzer's is revealed in his ink drawings. Here every outline, every shadow is limited to the essential and characteristic, and no superfluous brushstroke detracts from the overall effect".
Fritz Schmitt
Selected Bibliography
Fritz Schmitt: Dem Bergmaler Adalbert Holzer zum Gedenken. In: Mitteilungen des Deutschen Alpenvereins 19,5 (September 1967), S. 123-124.
Erwin Georg Hipp: Adalbert Holzer. Maler der Berge und Bergsteiger, Leoni am Starnberger 2008.
Adalbert Holzer (1881 Munich - 1966 Munich). Wettersteinkamm. Aquarelle, 29 x 34,5 cm (format visible), 37,5 x 43 cm (cadre), signée et datée en bas à droite "ADALBERT HOLZER [19]23".
Encadrée derrière une vitre. Le cadre présente des signes d'usure.
- Le bleu des montagnes -
À propos de l'œuvre
La crête du Wetterstein se révèle au spectateur depuis une douce colline enneigée. Contrairement aux représentations conventionnelles des montagnes, le tableau est entièrement composé de nuances de bleu, qui se condensent dans le bleu-gris de la roche ou s'estompent dans le blanc de la neige. En complément du bleu, Holzer active avec virtuosité le fond ocre. La polarité uniforme mais excitante des couleurs met en valeur la majesté massive des montagnes et souligne en même temps le caractère particulier de la crête du Wetterstein. Holzer a transposé à l'aquarelle la translucidité de la peinture sur verre, à laquelle il a été formé à l'origine, et a développé un langage pictural lié à l'art de Ferdinand Hodler, ce qui lui a valu le surnom de "maître du bleu" et a conduit à l'appréciation de ses aquarelles en particulier.
À propos de l'artiste
Après un apprentissage de peintre de vitraux à la Kunstgewerbeschule, Adalbert Holzer étudie à partir de 1904 à l'Académie des beaux-arts de Munich sous la direction de Carl von Marr. Très tôt, Holzer est attiré par la montagne pour peindre. Avec son ami artiste Otto Bauriedl, il se rend à plusieurs reprises en montagne et maîtrise des ascensions difficiles, comme la première ascension de la face nord du Spritzkar. À partir de 1904, Holzer travaille comme artiste indépendant, réalisant des contributions inspirées par Giovanni Segantini et Fritz Baer pour la "Jugend", les "Jugendblätter" et les "Leipziger Illustrierte". Plus tard, il se concentre de plus en plus sur le monde de la montagne et publie des photos pour la "Deutsche Alpenzeitung", les "Mitteilungen des Deutschen Alpenvereins" et le "Bergkamarad".
Holzer participe régulièrement à des expositions au Glaspalast de Munich et, en 1912, à la grande exposition d'art de Berlin.
"Ses dessins à l'encre, au pinceau et à la plume saisissent la personnalité de la montagne en quelques traits concis, tout en laissant place à la sensibilité artistique. Il atteint une maîtrise particulière dans ses aquarelles et ses peintures à l'huile et à la détrempe".
Josef Weingärtner
"Ses dessins à l'encre révèlent une force frappante et exceptionnelle chez Holzer. Ici, chaque contour, chaque ombre se limite à l'essentiel et au caractéristique, et aucun coup de pinceau superflu ne nuit à l'effet d'ensemble".
Fritz Schmitt
Bibliographie sélective
Fritz Schmitt : Dem Bergmaler Adalbert Holzer zum Gedenken. In : Mitteilungen des Deutschen Alpenvereins 19,5 (septembre 1967), S. 123-124.
Erwin Georg Hipp : Adalbert Holzer. Maler der Berge und Bergsteiger, Leoni am Starnberger 2008.
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