Ceramic wall mirror with birds and flowers (circa 1970s) by Mithé Espelt. A delightful decorative piece topped with two pairs of whimsical enamel birds above and below the square mirror. The mirror is framed with a gold crackle glaze which also forms the outer frame. There are other gold highlights throughout which complement the colours and stand out from the black mat backdrop. At the top two corners you will find two cheeky decorative 'pearls' protruding like maritime antennae on a precipice guarding coastal waters. This piece is in very good overall condition. The felt backing is intact and in good condition. A truly charming and entrancing wall mirror for your home or work place - a certain conversation piece for guests. Upon request a video will be provided. Espelt did not sign her pieces with a maker's mark. About the artist : Born in 1923 in Lunel in the South of France, Mithé Espelt grew up in a family of affluent winegrowers and was very close to her grandfather who passed on his love for the arts and brought her into contact with major intellectuals and artists of the time. She rubbed shoulders with Jean Hugo, Jean Cocteau, Pablo Picasso, Christian Bérard and many others. She graduated from the Beaux-Arts school in Montpellier in 1942, and then studied at the Fontcarrade school where she took a special interest in ceramics. She began by designing buttons for fashion houses in Paris, before managing the entire production of buttons and jewellery at the Lydia Chartier workshop and collaborating with Line Vautrin, amongst others. At the end of the war, she returned to her native south, opened her studio and took advantage of the growing excitement around ceramics, particularly those from the town of Vallauris. To stand out and sustain the workshop business she started designing gilded jewellery, a touch of luxury in which her creativity, the colours she used and her originality in workmanship ensured her success. A very feminine aesthetic was the hallmark of her many beautiful objects designed for the boudoir: jewel-encrusted wall mirrors, elegant hand mirrors and beguiling jewellery boxes among other things. These highly collectable pieces all featuring her signature gold crackle are considered works of art today. These works do not generally bear any signature. As a result, her opulent objects have long been misattributed to Vallauris ceramicist François Lembo. Since this confusion was clarified and a book with her works was published, Mithé Espelt's objects have skyrocketed in price. Not signing her pieces was a way of shunning recognition and fame. Her work has been the subject of significant attention recently thanks to Antoine Candau’s book, “Mithé Espelt, the Discreet Luxury of the Everyday,” which reveals their artistic significance and is becoming a mandatory guide to mid-century French ceramics. In addition, 'The World of Interiors' magazine dedicated several pages to her works in their April 2021 edition. Dimensions : H 27 cm / 10.6" W 22.5 cm / 8.9" D 2 cm / 0.8".
Miroir mural en céramique avec oiseaux et fleurs (vers les années 1970) par Mithé Espelt. Cette charmante pièce décorative est surmontée de deux paires d'oiseaux fantaisistes en émail au-dessus et au-dessous du miroir carré. Le miroir est encadré d'un émail craquelé doré qui forme également le cadre extérieur. D'autres reflets dorés complètent les couleurs et se détachent de la toile de fond noire. Dans les deux coins supérieurs, vous trouverez deux "perles" décoratives effrontées qui dépassent comme des antennes maritimes sur un précipice gardant les eaux côtières. Cette pièce est en très bon état. Le support en feutre est intact et en bon état. Un miroir mural vraiment charmant et envoûtant pour votre maison ou votre lieu de travail - un sujet de conversation certain pour les invités. Une vidéo peut être fournie sur demande. Espelt ne signait pas ses pièces avec une marque de fabricant. A propos de l'artiste : Née en 1923 à Lunel dans le sud de la France, Mithé Espelt grandit dans une famille de viticulteurs aisés et est très proche de son grand-père qui lui transmet son amour des arts et la met en contact avec les principaux intellectuels et artistes de l'époque. Elle côtoie Jean Hugo, Jean Cocteau, Pablo Picasso, Christian Bérard et bien d'autres. Diplômée des Beaux-Arts de Montpellier en 1942, elle étudie ensuite à l'école Fontcarrade où elle s'intéresse particulièrement à la céramique. Elle commence par dessiner des boutons pour des maisons de couture parisiennes, avant de diriger toute la production de boutons et de bijoux de l'atelier Lydia Chartier et de collaborer avec Line Vautrin, entre autres. À la fin de la guerre, elle retourne dans son sud natal, ouvre son atelier et profite de l'engouement croissant pour la céramique, notamment celle de la ville de Vallauris. Pour se démarquer et pérenniser l'activité de l'atelier, elle se lance dans la création de bijoux dorés, une touche de luxe où sa créativité, les couleurs qu'elle utilise et l'originalité de son travail assurent son succès. Une esthétique très féminine caractérise ses nombreux et beaux objets destinés au boudoir : miroirs muraux incrustés de bijoux, miroirs à main élégants et boîtes à bijoux séduisantes, entre autres. Ces pièces de collection, qui portent toutes sa signature de craquelures d'or, sont aujourd'hui considérées comme des œuvres d'art. Ces œuvres ne portent généralement pas de signature. C'est pourquoi ses objets opulents ont longtemps été attribués à tort au céramiste de Vallauris François Lembo. Depuis que cette confusion a été dissipée et qu'un livre sur ses œuvres a été publié, les objets de Mithé Espelt ont vu leur prix grimper en flèche. Ne pas signer ses œuvres était une façon de fuir la reconnaissance et la célébrité. Son travail a récemment fait l'objet d'une attention particulière grâce au livre d'Antoine Candau, "Mithé Espelt, le luxe discret du quotidien", qui révèle leur signification artistique et devient un guide incontournable de la céramique française du milieu du siècle. En outre, le magazine "The World of Interiors" a consacré plusieurs pages à ses œuvres dans son édition d'avril 2021. Dimensions : H 27 cm / 10.6" L 22.5 cm / 8.9" P 2 cm / 0.8".
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