This is a fabulous antique French Louis Revival Vernis Martin ormolu mounted display cabinet, circa 1880 in date. This beautiful cabinet has hand painted decoration, exquisite ormolu mounts and a beautiful marble top. The central panel has a beautiful painting depicting a courting couple in a boat and the two side panels have paintings of country scenes. The cabinet has serpentine glass to the sides with a capacious cupboard in the bottom. Complete with working lock and original key. The quality and attention to detail throughout is second to none. Add a touch of unparalleled style to your home. Condition: In excellent condition having been beautifully cleaned polished and waxed in our workshops, please see photos for confirmation. Dimensions in cm: Height 160 x width 88 x depth 34 Dimensions in inches: Height 5 foot, 3 inches x width 2 foot, 11 inches x depth 1 foot, 1 inch Vernis Martin is a lustrous lacquer substitute widely used in the 18th century to decorate furniture and such personal articles as brisé fans, snuffboxes and clocks. The process of adding bronze or gold powder to green varnish was perfected by the French brothers Guillaume and Etienne-Simon Martin, hence its name “Vernis Martin”, as Vernis is French for varnish. It is said to have been made by heating oil, copal and amber and then adding Venetian turpentine and the Martin brothers perfected the process with inclusions in the varnish, sprinkling spangles of silver plated copper wire into the wet varnish ground. Highly praised by Voltaire, it was developed to imitate East Asian lacquerware which was being imported into France during the Louis XV period. Vernis Martin was made in several colours, green, black and a golden red being the most characteristic. Ormolu (from French 'or moulu', signifying ground or pounded gold) is an 18th-century English term for applying finely ground, high-carat gold in a mercury amalgam to an object of bronze.The mercury is driven off in a kiln leaving behind a gold-coloured veneer known as 'gilt bronze'. The manufacture of true ormolu employs a process known as mercury-gilding or fire-gilding, in which a solution of nitrate of mercury is applied to a piece of copper, brass, or bronze, followed by the application of an amalgam of gold and mercury. The item was then exposed to extreme heat until the mercury burned off and the gold remained, adhered to the metal object. No true ormolu was produced in France after around 1830 because legislation had outlawed the use of mercury. Therefore, other techniques were used instead but nothing surpasses the original mercury-firing ormolu method for sheer beauty and richness of colour. Electroplating is the most common modern technique. Ormolu techniques are essentially the same as those used on silver, to produce silver-gilt (also known as vermeil).
Il s'agit d'une fabuleuse vitrine ancienne de style Louis Revival Vernis Martin montée en bronze doré, datant d'environ 1880. Cette belle vitrine a une décoration peinte à la main, des montures exquises en bronze doré et un beau dessus en marbre. Le panneau central est orné d'une belle peinture représentant un couple de courtisans dans un bateau et les deux panneaux latéraux sont ornés de peintures de scènes champêtres. L'armoire a des vitres en serpentin sur les côtés et un grand placard dans le fond. La serrure et la clé d'origine fonctionnent. La qualité et l'attention portée aux détails sont inégalées. Ajoutez une touche de style inégalé à votre maison. Condition : En excellent état, ayant été magnifiquement nettoyé, poli et ciré dans nos ateliers, veuillez voir les photos pour confirmation. Dimensions en cm : Hauteur 160 x largeur 88 x profondeur 34 Dimensions en pouces : Hauteur 5 pieds, 3 pouces x largeur 2 pieds, 11 pouces x profondeur 1 pied, 1 pouce Le Vernis Martin est un substitut de laque lustrée largement utilisé au 18ème siècle pour décorer les meubles et les articles personnels tels que les éventails brisés, les tabatières et les horloges. Le procédé consistant à ajouter de la poudre de bronze ou d'or au vernis vert a été perfectionné par les frères français Guillaume et Etienne-Simon Martin, d'où son nom de "Vernis Martin", Vernis signifiant vernis en français. On dit qu'il a été fabriqué en chauffant de l'huile, du copal et de l'ambre, puis en ajoutant de la térébenthine vénitienne. Les frères Martin ont perfectionné le procédé en ajoutant des inclusions dans le vernis, en saupoudrant des paillettes de fil de cuivre argenté dans le vernis humide. Encensé par Voltaire, le vernis Martin a été conçu pour imiter la laque d'Asie orientale, importée en France à l'époque de Louis XV. Le Vernis Martin était fabriqué en plusieurs couleurs, le vert, le noir et un rouge doré étant les plus caractéristiques. L'ormolu (du français "ou moulu", signifiant or moulu ou pilé) est un terme anglais du XVIIIe siècle désignant l'application d'or finement moulu et à haute teneur en carats dans un amalgame de mercure sur un objet en bronze. La fabrication du véritable ormolu fait appel à un procédé connu sous le nom de dorure au mercure ou dorure au feu, dans lequel une solution de nitrate de mercure est appliquée sur une pièce de cuivre, de laiton ou de bronze, suivie de l'application d'un amalgame d'or et de mercure. L'objet est ensuite exposé à une chaleur extrême jusqu'à ce que le mercure brûle et que l'or reste, collé à l'objet métallique. Aucun véritable ormolu n'a été produit en France après 1830 environ, car la législation avait interdit l'utilisation du mercure. D'autres techniques ont donc été utilisées à la place, mais rien ne surpasse la méthode originale de cuisson au mercure pour la beauté pure et la richesse des couleurs. La galvanoplastie est la technique moderne la plus courante. Les techniques de l'ormolu sont essentiellement les mêmes que celles utilisées sur l'argent, pour produire du vermeil.
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