Mold blown scandinavian modern red devil triangular glass vase by Christer Sjögren for Lindshammar 1960s. He developed the special technique of blowing up the piece of glass in a cavity made of brick. The captivating red, organically textured surface beautifully captures the light. Positioned in front of the vase is an endearing little devil reminiscent of Picasso's Fauns. DIMENSIONS Height: 23 cm Width (frontside): 7,2 cm Width (backsides): 7,5 cm ABOUT CHRISTER SJÖGREN Georg Christer Natanael Sjögren, born June 25, 1926 in Stockholm, died October 13, 2008, was a Swedish glass artist, sculptor, He was the son of homeopath Eibel Sjögren and Martha Kilander and from 1953 married to ceramicist Eva Birgitta Ruth Lindbeck. After passing the journeyman's exam in the woodcarving profession in 1947, he studied sculpture at the Academy of Art and Design 1948–1952 and for Stig Blomberg at the Royal Academy of Arts' sculpture department in Stockholm 1953–1958. After his studies, he continued to work in wood, forging and concrete and was awarded prizes at several sculpture prize competitions, including by the Royal Coin Cabinet for a proposal for modern medals. Together with his wife Eva Sjögren, he had his workshop at Lundagatan in Stockholm. Eventually he specialized in glass. Here he was "discovered" by the manager of Lindshammar's glass factory, Erik Hovhammar, and got a job at the mill in 1963. Between 1965 and 2003, he was the artistic director of the mill. Among other things, he created utility glass, decanters, bottles, candlesticks, ashtrays, vases and architectural glass for the mill's Arkitekturglas atelier. He developed the special technique of blowing up the piece of glass in a cavity made of brick. When the Apollo 11 astronauts came home from the first trip to the moon, they each received a Christer Sjögren sculpture, donated by Lindshammar, and Richard Nixon received the first one. Christer Sjögren liked to work with sacred glass, among them a 16 kilo crystal altar cross from 1974 that can be found in several of Sweden's small churches. His art was noticed by a wider audience after a solo exhibition in Stockholm in 1959 where he showed sculptures and concrete reliefs. He then exhibited separately at, among others, Konsthantverkarna in Stockholm in 1959, Lilla galleriet in 1962, Form in Malmö in 1965 and in Höganäs in 1966. Together with Berndt Petterson and Birger Forsberg, he exhibited at "De Ungas" salon in Stockholm in 1959 and he exhibited several times together with his wife, among others, Artisans in Stockholm. He participated in the exhibition of Modern Medal Art at the Royal Coin Cabinet in 1955 and in the International Medal Exhibition in Paris in 1959 and 1961 as well as in the International Exhibitions of Contemporary Medal Art in Vienna and Rome. He participated in Sweden's general art association's spring salons in Stockholm and Liljevalch's Stockholm salons as well as the exhibition Aspect at Liljevalch's art gallery. He was awarded the Helge Ax:son Johnson Foundation Scholarship in 1955 and the Ester Lindahl Scholarship in 1961–1962. Sjögren is represented with medals at the Royal Coin Cabinet and the National Museum in Stockholm.
Vase triangulaire en verre soufflé de Christer Sjögren pour Lindshammar dans les années 1960. Il a mis au point une technique spéciale consistant à souffler le morceau de verre dans une cavité faite de briques. La surface rouge captivante, à la texture organique, capte magnifiquement la lumière. Devant le vase se trouve un petit diable attachant qui rappelle les faunes de Picasso. DIMENSIONS Hauteur : 23 cm Largeur (face avant) : 7,2 cm Largeur (face arrière) : 7,5 cm À PROPOS DE CHRISTER SJÖGREN Georg Christer Natanael Sjögren, né le 25 juin 1926 à Stockholm, mort le 13 octobre 2008, est un artiste verrier et sculpteur suédois. Il est le fils de l'homéopathe Eibel Sjögren et de Martha Kilander et est marié à partir de 1953 à la céramiste Eva Birgitta Ruth Lindbeck. Après avoir passé l'examen de compagnon dans la profession de sculpteur sur bois en 1947, il a étudié la sculpture à l'Académie d'art et de design de 1948 à 1952 et auprès de Stig Blomberg au département de sculpture de l'Académie royale des arts de Stockholm de 1953 à 1958. Après ses études, il a continué à travailler le bois, la forge et le béton et a été récompensé lors de plusieurs concours de sculpture, notamment par le Cabinet royal des monnaies pour une proposition de médailles modernes. Avec sa femme Eva Sjögren, il a son atelier à Lundagatan à Stockholm. Il finit par se spécialiser dans le verre. C'est là qu'il a été "découvert" par le directeur de la verrerie Lindshammar, Erik Hovhammar, et qu'il a obtenu un emploi à l'usine en 1963. Entre 1965 et 2003, il a été le directeur artistique de l'usine. Il a notamment créé du verre utilitaire, des carafes, des bouteilles, des chandeliers, des cendriers, des vases et du verre architectural pour l'atelier Arkitekturglas de l'usine. Il a mis au point une technique particulière consistant à souffler la pièce de verre dans une cavité faite de briques. Lorsque les astronautes d'Apollo 11 sont rentrés chez eux après leur premier voyage sur la lune, ils ont reçu chacun une sculpture de Christer Sjögren, offerte par Lindshammar, et Richard Nixon a reçu la première. Christer Sjögren aimait travailler le verre sacré, notamment une croix d'autel en cristal de 16 kilos datant de 1974, que l'on trouve dans plusieurs petites églises suédoises. Son art a été remarqué par un public plus large après une exposition personnelle à Stockholm en 1959, où il a présenté des sculptures et des reliefs en béton. Il a ensuite exposé séparément, entre autres, à la Konsthantverkarna de Stockholm en 1959, à la Lilla galleriet en 1962, à la Form de Malmö en 1965 et à Höganäs en 1966. Avec Berndt Petterson et Birger Forsberg, il a exposé au salon "De Ungas" à Stockholm en 1959 et a exposé plusieurs fois avec sa femme, notamment à Artisans à Stockholm. Il a participé à l'exposition d'art moderne des médailles au Cabinet royal des monnaies en 1955 et à l'exposition internationale des médailles à Paris en 1959 et 1961, ainsi qu'aux expositions internationales d'art contemporain des médailles à Vienne et à Rome. Il a participé aux salons de printemps de l'association générale des arts de Suède à Stockholm et aux salons de Liljevalch à Stockholm, ainsi qu'à l'exposition Aspect à la galerie d'art de Liljevalch. Il a reçu la bourse de la Fondation Helge Ax:son Johnson en 1955 et la bourse Ester Lindahl en 1961-1962. Sjögren est représenté par des médailles au Cabinet royal des monnaies et au Musée national de Stockholm.
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