Étienne Hajdu - Original Stamp Etching Dimensions: 32 x 24 cm Revue Art de France Étienne Hajdú was born István Hajdú on August12, 1907, in Romanian Transylvania. Under the encouragement of his Hungarian parents, Hajdú pursued his interests in carving and art, and as a teenager, he trained at a Budapest vocational school in preparation for work in the timber industry. In 1926 his passion and talent for woodwork led to a short period of study in 1926 at Vienna's Kunstgewerbeschule des österreichischen Museums für Kunst und Industrie followed in 1927 by his relocation to Paris. There he studied sculpture at the bastions of classical art: the studio of Emile-Antoine Bourdelle at the Académie de la grande chaumière (1927); École des arts décoratifs (1928); and École nationale supérieure des beaux-arts (1928). By 1930, inspired by an exhibition of Fernand Léger's modernist abstractions, Hajdú abandoned his formal education and instead engaged in the world of his avant-garde contemporaries, especially painters Maria Helena Vieira da Silva and Arpad Szenès, with whom he had his gallery debut in 1939 at the Galerie Jeanne Bucher, Paris. Hajdú obtained French citizenship in 1930 and served in the army from 1931 to 1932, and again from 1939 to 1940. Between tours, he traveled for study: classical sculpture in Crete and Greece, Piet Mondrian's paintings in the Netherlands, and the Romanesque sculpture and structures within the French countryside. Each experience had an indelible effect on Hajdú's art, which further evolved during his 1940–44 stint as a stonecutter in a Pyrenean marble factory. His exploration of different stones—onyx, marble, and slate—had a formative effect, and in 1944 he produced his first marble sculptures. Often highly polished to a uniform, undulating sheen, Hajdú's sculpture was expressionist in theme, derived from the human form abstracted into volumetric outlines and pseudo-geometric shapes that cleave distinctively into their surrounding space. Postwar advances in machinery and technology led to experimentation in aluminum, copper, and bronze, along with welding, hammering, and riveting. Modeling metal with his characteristic sinuous contours, he created freestanding sculptures and large reliefs that echo the body within their abstract, almost sublime, compositions. Hajdú had his first solo exhibition at the Galerie Jeanne Bucher, Paris (1946), and his sculptures were first exhibited through the Salon de Mai, Paris (1947). The salon was an informal group of Parisian artists who celebrated the avant-garde and exhibited Hajdú's work again in 1950 in both Paris and Tokyo, and throughout the 1950s and 1960s in Paris. Hajdú's sculpture was introduced to American audiences through The New Decade: 22 European Painters and Sculptors, Museum of Modern Art, New York (1955). His sculptures also were exhibited alongside line drawings in Sculptures and Drawings from7 Sculptors, Guggenheim Museum, and he received his New York gallery debut at M. Knoedler & Company (both 1958). The Musée des beaux-arts, Dijon, France, mounted a retrospective, which traveled to the Műcsarnok, Budapest (1978), and Muzeul Naţional de Artă al Romniei, Bucharest (1979). In 1969, the French Ministry of Culture awarded Hajdú the Grand Prix National de Sculpture. Hajdú died on March 24, 1996, in Bagneux, France.
Étienne Hajdu - Dimensions originales de la gravure du timbre : 32 x 24 cm Revue Art de France Étienne Hajdú est né István Hajdú le 12 août 1907 en Transylvanie roumaine. Sous l'encouragement de ses parents hongrois, Hajdú poursuit ses intérêts pour la sculpture et l'art. Adolescent, il suit une formation dans une école professionnelle de Budapest pour se préparer à travailler dans l'industrie du bois. En 1926, sa passion et son talent pour le travail du bois l'amènent à faire une courte période d'études à la Kunstgewerbeschule des österreichischen Museums für Kunst und Industrie de Vienne, suivie en 1927 de son déménagement à Paris. Il y étudie la sculpture dans les bastions de l'art classique : l'atelier d'Emile-Antoine Bourdelle à l'Académie de la grande chaumière (1927), l'École des arts décoratifs (1928) et l'École nationale supérieure des beaux-arts (1928). En 1930, inspiré par une exposition des abstractions modernistes de Fernand Léger, Hajdú abandonne ses études et s'engage dans le monde de ses contemporains d'avant-garde, en particulier les peintres Maria Helena Vieira da Silva et Arpad Szenès, avec lesquels il fait ses débuts en 1939 à la galerie Jeanne Bucher, à Paris. Hajdú obtient la citoyenneté française en 1930 et sert dans l'armée de 1931 à 1932, puis de 1939 à 1940. Entre deux tournées, il voyage pour ses études : la sculpture classique en Crète et en Grèce, les peintures de Piet Mondrian aux Pays-Bas, et la sculpture et les structures romanes dans la campagne française. Chaque expérience a eu un effet indélébile sur l'art de Hajdú, qui a continué à évoluer pendant son séjour de 1940 à 1944 en tant que tailleur de pierre dans une usine de marbre des Pyrénées. Son exploration de différentes pierres - l'onyx, le marbre et l'ardoise - a eu un effet formateur et, en 1944, il a réalisé ses premières sculptures en marbre. Souvent très polie, avec un lustre uniforme et ondulant, la sculpture de Hajdú avait un thème expressionniste, dérivé de la forme humaine abstraite en contours volumétriques et en formes pseudo-géométriques qui s'intègrent distinctement dans leur espace environnant. Les progrès de l'après-guerre en matière de machines et de technologie ont conduit à l'expérimentation de l'aluminium, du cuivre et du bronze, ainsi qu'à la soudure, au martelage et au rivetage. Modelant le métal avec ses contours sinueux caractéristiques, il a créé des sculptures indépendantes et de grands reliefs qui font écho au corps dans leurs compositions abstraites, presque sublimes. Hajdú a eu sa première exposition personnelle à la Galerie Jeanne Bucher, Paris (1946), et ses sculptures ont été exposées pour la première fois au Salon de Mai, Paris (1947). Ce salon était un groupe informel d'artistes parisiens qui célébrait l'avant-garde et exposa à nouveau les œuvres de Hajdú en 1950 à Paris et à Tokyo, et tout au long des années 1950 et 1960 à Paris. La sculpture de Hajdú a été présentée au public américain par le biais de The New Decade : 22 European Painters and Sculptors, Museum of Modern Art, New York (1955). Ses sculptures ont également été exposées aux côtés de dessins au trait dans Sculptures and Drawings from7 Sculptors, Guggenheim Museum, et il a fait ses débuts dans une galerie new-yorkaise chez M. Knoedler & Company (tous deux en 1958). Le Musée des beaux-arts de Dijon, en France, a organisé une rétrospective qui a été présentée au Műcsarnok, Budapest (1978), et au Muzeul Naţional de Artă al Romniei, Bucarest (1979). En 1969, le ministère français de la culture a décerné à Hajdú le Grand Prix national de sculpture. Hajdú est décédé le 24 mars 1996 à Bagneux, en France.
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