Chinese reverse glass portrait of a young beauty in the original carved wooden frame. 36.5 x 41.5cm (14.3 x 16.3 inches). Circa 1850.
The colour composition, warm apricot silk contrasting starkly with a rich blue background, focuses the eye intently on the beautiful heart shaped face of the subject. A superbly drawn and particularly attractive example. Condition is excellent, some small losses to the paint, the frame with minor cracks and scratches. The top piece of the frame is slightly warped, curving out a few mm from the surface of the glass.
The art of reverse glass painting developed from the early 18th century when large mirrors, presented by European monarchs to the court of Peking were sinicised by Cantonese painters, being decorated with Chinese motifs before being presented to the Qianlong Emperor. The emperor quickly established a reverse glass painting workshop in the palace, and ordered the Jesuit court painter Jean-Denis Attiret to paint on glass for him. It is through him the practice came to be known in the west, sparking a hugely popular trade with a European aristocracy in thrall to Chinoiserie.
The process is difficult, time consuming and requires great skill. The image is painted front to back: ie the gold embroidery on the collar is painted directly on to the glass, then covered completely with the black ground of the collar. The black embroidery on the gown is overpainted with the apricot of the silk. The emerging image is invisible to the artist as they progress, finishing when the background blue is applied over the whole portrait.
Portrait chinois en verre inversé d'une jeune beauté dans son cadre original en bois sculpté. 36.5 x 41,5 cm (14,3 x 16,3 pouces). Vers 1850.
La composition des couleurs, une soie abricotée chaude contrastant fortement avec un riche arrière-plan bleu, concentre l'œil sur le beau visage en forme de cœur du sujet. Un exemple superbement dessiné et particulièrement attrayant. L'état de conservation est excellent, avec quelques petites pertes de peinture et des fissures et rayures mineures sur le cadre. La partie supérieure du cadre est légèrement déformée, s'écartant de quelques millimètres de la surface du verre.
L'art de la peinture sur verre inversé s'est développé au début du XVIIIe siècle, lorsque de grands miroirs, offerts par des monarques européens à la cour de Pékin, ont été sinisés par des peintres cantonais, décorés de motifs chinois avant d'être présentés à l'empereur Qianlong. L'empereur a rapidement établi un atelier de peinture sur verre inversé dans le palais et a demandé au peintre jésuite de la cour, Jean-Denis Attiret, de peindre sur verre pour lui. C'est grâce à lui que cette pratique a été connue en Occident, suscitant un commerce extrêmement populaire auprès d'une aristocratie européenne en proie à la Chinoiserie.
Le processus est difficile, prend du temps et requiert une grande habileté. L'image est peinte de l'avant vers l'arrière : la broderie dorée du col est peinte directement sur le verre, puis recouverte entièrement par le fond noir du col. La broderie noire de la robe est recouverte de l'abricot de la soie. L'image naissante est invisible pour l'artiste au fur et à mesure qu'il progresse, jusqu'à ce que le fond bleu soit appliqué sur l'ensemble du portrait.
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