Extraordinary painted textile hanging from Arts & Crafts master Maxwell Armfield. Watercolour on silk, with cotton gauze borders. 87cm x 39cm/34 x 15 inches inclusive of frame.
This striking, unusual allegorical painting seems to be an abrupt departure from the tempera portraits and still life's the artist is renowned for. The title of the piece, “Reveresco” (I am renewed) is the motto of the Maxwell clan, and also appears on a portrait of the artist's mother, Margaret Maxwell.
Maxwell appears to have been a deeply spiritual man, converting to Christian Science at the behest of his wife (playwright Constance Smedley) and later developing more esoteric interests. Here the text, with its mix of Bhuddist Sutra (“Na me so Atta”, roughly: That’s not my Self) and the very Old Testament “Noster Deus Ignis Consumens Est” (Your Lord God is a consuming fire) combine with images of death and rebirth to create a powerful, strange image that is open to much interpretation.
The painting was exhibited as part of Southampton Art Galleries 1978 retrospective, having been loaned out by Armfields partner in his later life, Alexander Ballard and later (1982) at the Fine Art Society (where he first exhibited in 1907).
We have updated the original, shabby frame in a manner befitting of the Arts & Crafts ethos; the new frame was hand carved, with gold leaf applied directly to the wood, letting the surface texture come through. Mounted on gold silk and covered with museum quality invisible glass, the piece is presented clearly and beautifully. The backing board from the previous mounting, complete with provenance, (gallery history and original ownership) has been integrated into the new frame.
A precociously talented young man, Armfield exhibited at the Paris Salon in 1904, aged just 23, where his painting Faustine was bought by the French State and is now in the Musée d'Orsay, Paris. His popularity had waned by the time of his death in 1972, but saw a resurgence of interest following a series of retrospectives at Southampton Art Gallery and the Fine Art Society in the ‘70’s. He provided the artwork for Fleetwood Macs 1969 album “Then Play On” (originally a fresco painted for a London mansion), which no doubt went some way to help this renewed popularity.
Going by the drawing style and colour choices (similar to some of his early 20th century book illustrations) and the clear signs of age to the textile we would tentatively date this as first half of the 20th century.
Extraordinaire tenture textile peinte du maître Arts & Crafts Maxwell Armfield. Aquarelle sur soie, avec bordures en gaze de coton. 87cm x 39cm/34 x 15 pouces, cadre compris.
Cette peinture allégorique frappante et inhabituelle semble s'écarter brusquement des portraits et natures mortes à la détrempe pour lesquels l'artiste est réputé. Le titre de l'œuvre, "Reveresco" (je me renouvelle), est la devise du clan Maxwell et figure également sur un portrait de la mère de l'artiste, Margaret Maxwell.
Maxwell semble avoir été un homme profondément spirituel, se convertissant à la Science Chrétienne sur l'ordre de sa femme (la dramaturge Constance Smedley) et développant plus tard des intérêts plus ésotériques. Ici, le texte, avec son mélange de Bhuddist Sutra ("Na me so Atta", en gros : Ce n'est pas mon Moi) et le très Ancien Testament "Noster Deus Ignis Consumens Est" (Ton Seigneur Dieu est un feu consumant) se combine avec des images de la mort et de la renaissance pour créer une image puissante et étrange qui est ouverte à beaucoup d'interprétation.
Le tableau a été exposé dans le cadre de la rétrospective de 1978 des Southampton Art Galleries, après avoir été prêté par le partenaire d'Armfield dans sa vie ultérieure, Alexander Ballard, et plus tard (1982) à la Fine Art Society (où il a exposé pour la première fois en 1907).
Nous avons actualisé le cadre original, délabré, d'une manière conforme à l'esprit Arts & Crafts ; le nouveau cadre a été sculpté à la main, avec une feuille d'or appliquée directement sur le bois, laissant transparaître la texture de la surface. Monté sur soie dorée et recouvert d'un verre invisible de qualité musée, l'œuvre est présentée de manière claire et magnifique. Le carton d'accompagnement du montage précédent, avec sa provenance (historique de la galerie et propriétaire d'origine), a été intégré au nouveau cadre.
Jeune homme au talent précoce, Armfield a exposé au Salon de Paris en 1904, à l'âge de 23 ans seulement, où son tableau Faustine a été acheté par l'État français et se trouve aujourd'hui au Musée d'Orsay, à Paris. Sa popularité avait diminué au moment de sa mort en 1972, mais il a connu un regain d'intérêt après une série de rétrospectives à la Southampton Art Gallery et à la Fine Art Society dans les années 70. Il a fourni la maquette de l'album "Then Play On" des Fleetwood Macs en 1969 (à l'origine une fresque peinte pour un manoir londonien), ce qui a sans doute contribué à ce regain de popularité.
D'après le style de dessin et les choix de couleurs (similaires à certaines de ses illustrations de livres du début du 20e siècle) et les signes évidents de vieillissement du textile, nous pourrions provisoirement dater cette œuvre de la première moitié du 20e siècle.
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