Vase, Johann Loetz-Witwe, design Josef Hoffmann, c. 1912, model no. II-8126, Opal außen Rosa (opal outside pink), mold blown, etched Josef Hoffmann is one of the most important designers of Viennese Art Nouveau; his power of design had a decisive influence on the Viennese art scene from 1900 to 1935. In 1912 Hans Bolek, then artistic director of the Loetz glassworks, called upon the most important Viennese architects to design vessels for the Loetz company for the important Werkbund exhibition in Cologne in 1914. In addition to Dagobert Peche, Michael Powolny and a few others, Josef Hoffmann was the first to design a number of the most unusual models for this exhibition rich in history. Straight lines and reduction have always been the main motifs in Hoffmann’s designs, and this creed can also be felt here. The reduced representation of bellflowers with foliage, together with a strictly geometric pattern, reflect his formal language exactly. The glass was produced in a technically challenging way. The colourless glass body of the vase was first underlayed with opal and then overlayed with pink glass. In many working steps the pink overlay was etched away with acid, a process in which it is particularly difficult to depict straight lines and geometric patterns. The colour combination makes our vase a very unusual object of this creative period and an important contemporary witness of the Werkbund exhibition in Cologne in 1914. Bib.: comp. glass museum Passau, “Bohemian glass 1700 – 1950”; self-published, vol. IV, p. 124, p..194; Ploil, Ricke (pub.), “Loetz – Bohemian glass 1880 – 1940, Vol. 2, paper pattern catalogue”, Prestel, Munich, 1989, no. II-8126, p. 221
Vase, Johann Loetz-Witwe, design Josef Hoffmann, c. 1912, modèle no. II-8126, Opal außen Rosa (opale à l'extérieur rose), moule soufflé, gravure Josef Hoffmann est l'un des plus importants créateurs de l'Art nouveau viennois ; sa puissance de conception a eu une influence décisive sur la scène artistique viennoise de 1900 à 1935. En 1912, Hans Bolek, alors directeur artistique de la verrerie Loetz, a fait appel aux plus grands architectes viennois pour concevoir des récipients pour la société Loetz en vue de l'importante exposition du Werkbund à Cologne en 1914. Outre Dagobert Peche, Michael Powolny et quelques autres, Josef Hoffmann fut le premier à concevoir un certain nombre de modèles parmi les plus insolites pour cette exposition riche en histoire. Les lignes droites et la réduction ont toujours été les principaux motifs des dessins d'Hoffmann, et ce credo se ressent également ici. La représentation réduite de campanules avec feuillage, ainsi qu'un motif strictement géométrique, reflètent exactement son langage formel. Le verre a été produit d'une manière techniquement exigeante. Le corps en verre incolore du vase a d'abord été recouvert d'opale, puis de verre rose. En de nombreuses étapes de travail, la couche rose a été gravée à l'acide, un procédé au cours duquel il est particulièrement difficile de représenter des lignes droites et des motifs géométriques. La combinaison des couleurs fait de notre vase un objet très inhabituel de cette période créative et un témoin contemporain important de l'exposition du Werkbund à Cologne en 1914. Bib. : musée du verre de Passau, "Verre de Bohême 1700 - 1950" ; auto-édité, vol. IV, p. 124, p..194 ; Ploil, Ricke (pub.), "Loetz - Verre de Bohême 1880 - 1940, Vol. 2, catalogue des motifs en papier", Prestel, Munich, 1989, no. II-8126, p. 221
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