A white opaline cup on small pedestal and gilt bronze mount finely chiseled with flowers. Both handles shaped in pigeons resting on curved branches and bent to drink. The pure shape and silhouette, like the delicate colour give this cup a great elegance.
Called "opal crystals" from the Empire, and later "opalines", this name designates several types of coloured glassware produced in France in the 19th century. The oldest opal crystals are lead glasses mixed with dyes. The old opacification recipes adapted to lead glass produce an opalescent material, known as "soap bubble" or "soapy opaline". Opal colours are the other shades that result from the addition of metal oxides to this basic opal composition. These lenses, which are pink in colour, called "hydrangea" and then "pigeon's throat", obtained with gold salts, or "turquoise" blue thanks to cobalt or copper oxides, are often mounted in gilt bronze. The beautiful frames, finely chiselled with palmettes, interlacing or gothic-inspired motifs, house boxes, flasks, bowls and delicate small bowls. Their volumes are well balanced and their lines pure. More rare are the painted and gilded decorations fixed on low temperature opal crystal, made by Jean-Baptiste Desvignes or his workshop. The colours, always matte, are few: dark blue and red, and gilding dominates. On some pieces, Desvignes made small illustrative scenes from the fables of La Fontaine, in delicate shades of blue, ochre and green.
Une coupe en opaline blanche sur un petit piédestal et une monture en bronze doré finement ciselée de fleurs. Les deux anses sont en forme de pigeons reposant sur des branches courbes et se penchant pour boire. La pureté de la forme et de la silhouette, ainsi que la délicatesse de la couleur, confèrent à cette coupe une grande élégance.
Appelés "cristaux d'opale" dès l'Empire, puis "opalines", ce nom désigne plusieurs types de verres colorés produits en France au XIXe siècle. Les plus anciens cristaux d'opale sont des verres de plomb mélangés à des colorants. Les anciennes recettes d'opacification adaptées au verre au plomb produisent une matière opalescente, appelée "bulle de savon" ou "opaline savonneuse". Les couleurs opalescentes sont les autres teintes qui résultent de l'ajout d'oxydes métalliques à cette composition de base de l'opale. Ces verres de couleur rose, dits "hortensia" puis "gorge de pigeon", obtenus avec des sels d'or, ou bleu "turquoise" grâce à des oxydes de cobalt ou de cuivre, sont souvent montés en bronze doré. Les belles montures, finement ciselées de palmettes, d'entrelacs ou de motifs d'inspiration gothique, abritent des boîtes, des flacons, des coupes et de délicats petits bols. Les volumes sont équilibrés et les lignes pures. Plus rares sont les décors peints et dorés fixés sur du cristal opalin basse température, réalisés par Jean-Baptiste Desvignes ou son atelier. Les couleurs, toujours mates, sont peu nombreuses : bleu foncé et rouge, et la dorure domine. Sur certaines pièces, Desvignes a réalisé de petites scènes illustratives des fables de La Fontaine, dans de délicates nuances de bleu, d'ocre et de vert.
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