Low table with a round-shaped table top in white marble and four metal legs from the Parallel Bar series, designed by Florence Knoll and manufactured by Knoll International during the 1950s.
Born to a baker, and orphaned at age twelve, Florence Schust grew up in Saginaw, Michigan. Schust demonstrated an early interest in architecture and was enrolled at the Kingswood School for Girls, adjacent to the Cranbrook Academy of Art.
While at Kingswood, Florence befriended Eilel Saarinen, whom she would later study under at Cranbrook. Warmly embraced by the Saarinen family, Florence vacationed with them in Finland, enjoyed the company of their accomplished friends, and formed a very close relationship with Eliel’s son, Eero. The connections she made and the skills she developed while at Cranbrook were the foundations of Florence Schust’s incredible design education and pioneering career. with recommendations from Eliel Saarinen and Alvar Aalto, Florence went on to study under some of the greatest 20th century architects, including Walter Gropius and Marcel Breuer in Cambridge, Massachusetts and Ludwig Mies van der Rohe at the Illinois Institute of Technology.
In 1941 Florence moved to New York where she met Hans Knoll who was establishing his furniture company. with Florence’s design skills and Hans’ business acumen and salesmanship, the pair, who married in 1946, grew the nascent company into an international arbiter of style and design. Florence also seeded contributions with her friends Eero Saarinen, Harry Bertoia, and Mies van der Rohe.
In creating the revolutionary Knoll Planning Unit, Florence Knoll defined the standard for the modern corporate interiors of post-war America. Drawing on her background in architecture, she introduced modern notions of efficiency, space planning, and comprehensive design to office planning. Florence ardently maintained that she did not merely decorate space. She created it. The Planning Unit rigorously researched and surveyed each client — assessing their needs, defining patterns of use and understanding company hierarchies — before presenting a comprehensive design, informed by the principles of modernism and beautifully executed in signature Knoll style. Florence and the Planning Unit were responsible for the interiors of some of America’s largest corporations, including IBM, GM and CBS.
As part of her work with the Planning Unit, Florence frequently contributed furniture designs to the Knoll catalog. She humbly referred to her furniture designs as the “meat and potatoes,” filler among the standout pieces of Bertoia, Mies, and Saarinen. However, with her attention to detail, eye for proportion, and command of the modern aesthetic, many of her designs have become as revered and celebrated as those of her colleagues.
After the tragic death of Hans Knoll in 1955, Florence Knoll led the company as president through uncertain times. In 1960 she resigned the presidency to focus on directing design and development and, in 1965 after pioneering an industry and defining the landscape and aesthetic of the corporate office, Florence Knoll Bassett (she remarried in 1957) retired from the company. Her contributions to Knoll, and to the rise of modernism in America, are immeasurable.
Table basse avec un plateau rond en marbre blanc et quatre pieds en métal de la série Parallel Bar, conçue par Florence Knoll et fabriquée par Knoll International dans les années 1950.
Née d'un boulanger et orpheline à l'âge de douze ans, Florence Schust grandit à Saginaw, dans le Michigan. Elle s'intéresse très tôt à l'architecture et est inscrite à la Kingswood School for Girls, adjacente à l'Académie d'art de Cranbrook.
À Kingswood, Florence se lie d'amitié avec Eilel Saarinen, dont elle sera plus tard l'élève à Cranbrook. Chaleureusement accueillie par la famille Saarinen, Florence passe des vacances avec eux en Finlande, apprécie la compagnie de leurs amis accomplis et noue une relation très étroite avec le fils d'Eliel, Eero. Les liens qu'elle a noués et les compétences qu'elle a développées à Cranbrook ont été les fondements de l'incroyable formation en design et de la carrière pionnière de Florence Schust. Sur les recommandations d'Eliel Saarinen et d'Alvar Aalto, Florence a continué à étudier auprès de certains des plus grands architectes du XXe siècle, notamment Walter Gropius et Marcel Breuer à Cambridge, dans le Massachusetts, et Ludwig Mies van der Rohe à l'Institut de technologie de l'Illinois.
En 1941, Florence s'installe à New York où elle rencontre Hans Knoll qui crée sa société de meubles. Grâce aux compétences de Florence en matière de design et au sens des affaires et de la vente de Hans, le couple, qui se marie en 1946, fait de la société naissante un arbitre international en matière de style et de design. Florence a également apporté sa contribution avec ses amis Eero Saarinen, Harry Bertoia et Mies van der Rohe.
En créant la révolutionnaire Knoll Planning Unit, Florence Knoll a défini la norme pour les intérieurs modernes des entreprises de l'Amérique d'après-guerre. S'appuyant sur sa formation d'architecte, elle a introduit les notions modernes d'efficacité, d'aménagement de l'espace et de conception globale dans la planification des bureaux. Florence soutenait ardemment qu'elle ne se contentait pas de décorer l'espace, mais qu'elle le créait. Elle le crée. L'unité de planification a mené des recherches et des enquêtes rigoureuses auprès de chaque client - en évaluant leurs besoins, en définissant les modes d'utilisation et en comprenant les hiérarchies de l'entreprise - avant de présenter une conception globale, fondée sur les principes du modernisme et magnifiquement exécutée dans le style caractéristique de Knoll. Florence et la Planning Unit ont réalisé les intérieurs de certaines des plus grandes entreprises américaines, dont IBM, GM et CBS.
Dans le cadre de son travail avec la Planning Unit, Florence a fréquemment contribué à la conception de meubles pour le catalogue Knoll. Elle qualifiait humblement ses créations de "viande et de pommes de terre", remplaçant les pièces remarquables de Bertoia, Mies et Saarinen. Cependant, grâce à son souci du détail, à son sens des proportions et à sa maîtrise de l'esthétique moderne, nombre de ses créations sont devenues aussi vénérées et célébrées que celles de ses collègues.
Après la mort tragique de Hans Knoll en 1955, Florence Knoll a dirigé l'entreprise en tant que présidente en des temps incertains. En 1960, elle quitte la présidence pour se consacrer à la direction de la conception et du développement et, en 1965, après avoir été la pionnière d'une industrie et avoir défini le paysage et l'esthétique du bureau de l'entreprise, Florence Knoll Bassett (elle s'est remariée en 1957) se retire de l'entreprise. Sa contribution à Knoll et à l'essor du modernisme en Amérique est incommensurable.
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