Bamileke Kuosi Elephant masks comprise cloth panels and hoods woven from plantain fiber over raffia. On this background glass beads are stitched in geometric patterns. The basic form depicts salient features of the elephant—a long trunk and large ears. The hood fits tightly over the masker's head, and two hanging panels, one behind and one in front, partially conceal the body. The front panel is the elephant trunk, and the two large, stiff circles hinged to either side of the head are its ears, which flap as the masker dances. While the mask symbolizes an elephant, the face is human. Eyeholes provide visibility, and a nose and mouth with teeth are normally present. The glass beads used on these earlier masks were nineteenth-century trade beads of Venetian or Czechoslovakian manufacture, used as well in exchange for slaves. Elephant mask costumes were thus called "things of money" since their beads were both objects and symbols of wealth (Brain and Pollock 1971:100; Northern 1975:17-21). This mask may sparsely beaded with old white beads. The members of the Kuosi regulatory society belonged to the royal court and enforced the laws of the kingdom in all spheres of life. The society gathered together during funeral ceremonies of its members and for public celebrations of kingship to display the kingdom's power and wealth.
Source: Sign of the Leopard - Beaded Art of Cameroon
Provenance: Belgian Private Collection
Les masques d'éléphants Bamileke Kuosi sont constitués de panneaux et de capuchons en tissu tissé à partir de fibres de plantain et de raphia. Sur ce fond, des perles de verre sont cousues en motifs géométriques. La forme de base représente les traits saillants de l'éléphant - une longue trompe et de grandes oreilles. Le capuchon s'ajuste étroitement sur la tête du masqueur, et deux panneaux suspendus, l'un derrière et l'autre devant, dissimulent partiellement le corps. Le panneau avant représente la trompe de l'éléphant, et les deux grands cercles rigides articulés de part et d'autre de la tête sont ses oreilles, qui s'agitent lorsque le masqueur danse. Bien que le masque symbolise un éléphant, le visage est humain. Des trous pour les yeux permettent de voir, et un nez et une bouche avec des dents sont normalement présents. Les perles de verre utilisées sur ces premiers masques étaient des perles de commerce du XIXe siècle, de fabrication vénitienne ou tchécoslovaque, utilisées également en échange d'esclaves. Les costumes des masques d'éléphants étaient donc appelés "choses d'argent" car leurs perles étaient à la fois des objets et des symboles de richesse (Brain et Pollock 1971:100 ; Northern 1975:17-21). Ce masque peut être orné de perles blanches anciennes et peu nombreuses. Les membres de la société régulatrice Kuosi appartenaient à la cour royale et appliquaient les lois du royaume dans tous les domaines de la vie. La société se réunissait à l'occasion des cérémonies funéraires de ses membres et des célébrations publiques de la royauté afin d'afficher la puissance et la richesse du royaume.
Source : Signe du léopard - L'art perlé du Cameroun
Provenance : Collection privée belge
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