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Country scene is an artwork realized by Gustave Bourgogne in 1940s. Pencil and watercolor, ink and white lead on paper. 48 x 41 cm. Good conditions! Gustave Bourgogne (1888-1968), a french painter born in 1888 in Veigné in Indre et Loire and died in Paris in 1968. He excelled in landscapes, still lifes and portraits and specialized in the abstract interpretation of great musical compositions. In 1928, hearing the great carillon of the cathedral of Mechelen, he had the revelation of the correspondence of sounds and colors and began to reproduce in his paintings the impressions felt while listening to music, considering that painting is like music, the result of the same deep rhythm. In the company of Henri Valensi, Charles Blanc-Gatti and Vito Stracquadaini, Gustave Bourgogne published the Musicalism Manifesto in 1932 and created with them the Association of Musical Artists. He exhibited his works at the first three salons of musical artists (which were held at the Renaissance Gallery) which were joined by, among others, Louise Janin (1893-1997), Frantisek Kupka (1871-1957), Otto Freundlich, Lempereur-Haut, Ernst Klausz, Jean - Marie Euzet (1905-1980), Etienne Beothy, Arne Hosek, Wladimir Baranoff Rossine (1888-1944), Maurice Lerouille, Salomon Neroni Carlu, Barret, Da silva Bruhns. Their common goal is not to translate music into painting but rather to reveal its psychic echoes in the visual domain. It is indeed a question of taking advantage of the sentimental resonances of colors in a range of precise expressions, of giving form to sensations resulting from subjectivity. According to their theories, the canvas is like a vertical partition where the artist superimposes the different sensory aspects of the same vision, integrating rhythm, dynamism, symbolization... According to them, the music reflects the scientific dynamism of the 20th century. According to Raymond Bayer, Musicalism is more than a school, it is an art doctrine. It even goes beyond the doctrine while containing it, because it is a body of knowledge constituting a system..." We have spoken in this regard of a "cine- painting", of "new research into rhythmo-plastic". Exhibitions of musical artists took place, among others, in Budapest (organized by Beothy) and in Prague (1936), in Amsterdam (1937), in Bratislava (1938)... In 1973, the first retrospective of the Musicalist Salons took place at the gallery Hexagram in Paris. Gustave Bourgogne exhibited regularly at the Salon des Indépendants until 1963. In 1932, Gustave Bourgogne showed his suite, inspired by the works of Beethoven, and in 1935, his series of portraits.
Scène de campagne est une oeuvre d'art réalisée par Gustave Bourgogne dans les années 1940. Crayon et aquarelle, encre et mine de plomb sur papier. 48 x 41 cm. Bon état de conservation ! Gustave Bourgogne (1888-1968), peintre français né en 1888 à Veigné en Indre et Loire et mort à Paris en 1968. Il excelle dans les paysages, les natures mortes et les portraits et se spécialise dans l'interprétation abstraite des grandes compositions musicales. En 1928, en entendant le grand carillon de la cathédrale de Malines, il a la révélation de la correspondance des sons et des couleurs et commence à reproduire dans ses tableaux les impressions ressenties à l'écoute de la musique, considérant que la peinture est comme la musique, le résultat d'un même rythme profond. En compagnie d'Henri Valensi, Charles Blanc-Gatti et Vito Stracquadaini, Gustave Bourgogne publie en 1932 le Manifeste du musicalisme et crée avec eux l'Association des artistes musiciens. Il expose ses œuvres aux trois premiers salons des artistes musiciens (qui se tiennent à la Galerie de la Renaissance) auxquels se joignent, entre autres, Louise Janin (1893-1997), Frantisek Kupka (1871-1957), Otto Freundlich, Lempereur-Haut, Ernst Klausz, Jean-Marie Euzet (1905-1980), Etienne Beothy, Arne Hosek, Wladimir Baranoff Rossine (1888-1944), Maurice Lerouille, Salomon Neroni Carlu, Barret, Da silva Bruhns. Leur objectif commun n'est pas de traduire la musique en peinture mais plutôt de révéler ses échos psychiques dans le domaine visuel. Il s'agit en effet de tirer parti des résonances sentimentales des couleurs dans une gamme d'expressions précises, de donner forme à des sensations issues de la subjectivité. Selon leurs théories, la toile est comme une partition verticale où l'artiste superpose les différents aspects sensoriels d'une même vision, intégrant le rythme, le dynamisme, la symbolisation... Selon eux, la musique reflète le dynamisme scientifique du 20ème siècle. Selon Raymond Bayer, le musicalisme est plus qu'une école, c'est une doctrine artistique. Il dépasse même la doctrine tout en la contenant, car il est un ensemble de connaissances constituant un système..." On a parlé à ce propos de "ciné-peinture", de "nouvelles recherches rythmo-plastiques". Des expositions d'artistes musiciens ont lieu, entre autres, à Budapest (organisées par Beothy) et à Prague (1936), à Amsterdam (1937), à Bratislava (1938)... En 1973, la première rétrospective des Salons Musicalistes a eu lieu à la galerie Hexagram à Paris. Gustave Bourgogne expose régulièrement au Salon des Indépendants jusqu'en 1963. En 1932, Gustave Bourgogne expose sa suite, inspirée de l'œuvre de Beethoven, et en 1935, sa série de portraits.
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