Eugenio Pellini Nives Early 1900s dark patina casting signed by the author E.Pellini (1864-1934) on the left side of the rectangular base; on the edge on the front always in block letters we find the inscription Nives, name of the first-born daughter born from the 1903 marriage with Dina Magnani. In excellent condition, the sculpture dates from the early 20th century and comes from a private Milanese collection. Resting on a square base with a slight object-holder recess in the front, the child dressed in a smock and cap is portrayed intent on observing an undeciphered object she holds in her hands.
Eugenio Pellini was born Nov. 17, 1864, in Marchirolo, at that time in the province of Como (now Varese) to Andrea and Carolina Pellini. He attended elementary school up to grade IV; in 1878 he moved to Milan to his brother Oreste and began his apprenticeship in the workshop of the marble worker Biganzoli. In 1888 he began attending the Brera Academy of Fine Arts and produced his first significant works, most notably "The chimney sweep." On November 10, 1891 he won the Oggioni Triennial Prize, which included specialization at the Rome Academy. Eugenio thus began a long art journey through Italy, on a journey that took him to Florence, Rome and Sicily. Later, in Paris he encountered the sculpture of Medardo Rosso and Rodin, authors who would prove fundamental to the evolution of his style. He returned to Milan in 1893 and made some monumental sculptures such as "The Angel of Grief" for the Macario tomb and "Christ in Gethsemane" for the Lardera tomb. His artistic consecration was completed in 1897 when he won the Tantardini Prize, in which he proposed the work "Mother"; with that sculptural group he was called to represent Lombard sculpture at the Universal Exhibition in Paris in 1900, where he received other prizes. Because of the unrest affecting Milan, the sculptor took refuge in Varese. In the early 1900s he returned to Milan and obtained a teaching position at the Scuola Superiore degli Artefici at Castello Sforzesco, an activity he maintained until 1929. In 1903, the meeting with his future wife, Dina Magnani, a model at the Brera Academy, by whom he will have three children: Nives, Eros (future sculptor) and Silvana. He participated in all the Venice Biennials, starting in 1905; he was present at the Roman Secession, the Brera Triennale, and numerous exhibitions abroad. Meanwhile, the serious illness that had already struck him during the World War flared up again around 1925; despite pressing work commitments, he had to abandon his activities as an artist and teacher. On May 28, 1934, he passed away in Milan, in the house on Via Curtatone (today Via Siracusa); he is buried in the Marchirolo cemetery.
Eugenio Pellini Nives Fonte à patine sombre du début des années 1900 signée par l'auteur E.Pellini (1864-1934) sur le côté gauche de la base rectangulaire ; sur le bord avant, toujours en lettres d'imprimerie, on trouve l'inscription Nives, nom de la première fille née du mariage de 1903 avec Dina Magnani. En excellent état, la sculpture date du début du XXe siècle et provient d'une collection privée milanaise. Reposant sur une base carrée avec un léger renfoncement à l'avant pour accueillir l'objet, l'enfant vêtue d'une blouse et d'un bonnet est représentée en train d'observer un objet indéchiffrable qu'elle tient dans ses mains.
Eugenio Pellini est né le 17 novembre 1864 à Marchirolo, à l'époque dans la province de Côme (aujourd'hui Varèse), d'Andrea et Carolina Pellini. Il fréquente l'école primaire jusqu'à la quatrième année ; en 1878, il s'installe à Milan chez son frère Oreste et commence son apprentissage dans l'atelier du marbrier Biganzoli. En 1888, il commence à fréquenter l'Académie des beaux-arts de Brera et réalise ses premières œuvres importantes, notamment "Le ramoneur" Le 10 novembre 1891, il remporte le prix triennal Oggioni, qui prévoit une spécialisation à l'Académie de Rome. Eugenio entame alors un long voyage artistique à travers l'Italie, qui le mène à Florence, à Rome et en Sicile. Plus tard, à Paris, il rencontre la sculpture de Medardo Rosso et de Rodin, des auteurs qui se révéleront fondamentaux pour l'évolution de son style. De retour à Milan en 1893, il réalise des sculptures monumentales telles que "L'ange du deuil" pour le tombeau Macario et "Le Christ à Gethsémani" pour le tombeau Lardera. Sa consécration artistique s'achève en 1897 lorsqu'il remporte le prix Tantardini, pour lequel il propose l'œuvre "Mère" ; avec ce groupe sculptural, il est appelé à représenter la sculpture lombarde à l'Exposition universelle de Paris en 1900, où il reçoit d'autres prix. En raison des troubles qui touchent Milan, le sculpteur se réfugie à Varèse. Au début des années 1900, il retourne à Milan et obtient un poste d'enseignant à la Scuola Superiore degli Artefici de Castello Sforzesco, activité qu'il conserve jusqu'en 1929. En 1903, rencontre avec sa future épouse, Dina Magnani, mannequin à l'Académie de Brera, dont il aura trois enfants : Nives, Eros (futur sculpteur) et Silvana. Il participe à toutes les Biennales de Venise, à partir de 1905 ; il est présent à la Sécession romaine, à la Triennale de Brera et à de nombreuses expositions à l'étranger. Entre-temps, la grave maladie qui l'avait déjà frappé pendant la guerre mondiale se déclare à nouveau vers 1925 ; malgré des engagements professionnels pressants, il doit abandonner ses activités d'artiste et d'enseignant. Le 28 mai 1934, il décède à Milan, dans la maison de Via Curtatone (aujourd'hui Via Siracusa) ; il est enterré au cimetière de Marchirolo.
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