Bronze Bronze Dora Bassi 1970 by Alessandro Manzoni Half Figure, with Papillon and pleased expression. The bronze merger has a beautiful dark patina and is mounted on a black marble cube and is signed on the right corner of the collar of the 1970 low coat. In perfect condition.
The work of the artist Dora Bassi (1921-2007), a Friulian sculptor and painter, was the protagonist and witness of the main artistic movements of the second post-war period. Enrolled in the Academy of Fine Arts in Florence (1939) and Venice (1941-1944) under the guidance of Felice Carena and Giuseppe Cesetti learns the lesson of the Italian twentieth century and the plastic-construction function of the color. In the immediate post -war period, he adheres to neorealism, born from a rib of the sunset front of the arts and subsequently to the 'number' group of Florence which collects the major exponents of abstractionism. In the sixties, the study-laboratory to create sculptures and bas-reliefs in terracotta, later in bronze, iron, steel for various public and private clients opens in Udine.
Sculpture teacher at the Brera Academy (1971-1991) participates in experimental teaching renewal programs. To constant artistic production and exhibition activities in Italy and abroad, Dora Bassi also supports an intense study and research work on contemporary art. He writes for magazines and catalogs, he dedicated himself to enhancing figures of little known artists in Italy such as Charlotte Salomon, Leonor Fini, Leonora Carrington, Remedios Vaaro, Georgia O'Keffe, Jenny Holzer. Until 1991 the Dars group (Donna Arte Research and Experimentation) presides. Since the 1980s, his stylistic code contaminates painting and sculpture, finally landing on a painting of great technical refinement. He turns off in Udine in 2007.
Bronze Dora Bassi 1970 par Alessandro Manzoni Demi-Figure, avec Papillon et expression satisfaite. La fusion en bronze a une belle patine foncée et est montée sur un cube de marbre noir. Elle est signée sur le coin droit du col du manteau bas de 1970. En parfait état.
L'œuvre de l'artiste Dora Bassi (1921-2007), sculpteur et peintre frioulane, a été le protagoniste et le témoin des principaux mouvements artistiques du second après-guerre. Inscrite à l'Académie des Beaux-Arts de Florence (1939) et de Venise (1941-1944) sous la direction de Felice Carena et de Giuseppe Cesetti, elle apprend la leçon du vingtième siècle italien et la fonction plastique-constructive de la couleur. Dans l'immédiat après-guerre, il adhère au néoréalisme, né d'une côte du front de crépuscule des arts, puis au groupe "numéro" de Florence qui rassemble les principaux représentants de l'abstractionnisme. Dans les années soixante, le laboratoire d'étude pour la création de sculptures et de bas-reliefs en terre cuite, puis en bronze, en fer et en acier pour divers clients publics et privés ouvre ses portes à Udine.
Professeur de sculpture à l'Académie de Brera (1971-1991), il participe à des programmes expérimentaux de renouvellement de l'enseignement. En plus d'une production artistique constante et d'activités d'exposition en Italie et à l'étranger, Dora Bassi soutient également un intense travail d'étude et de recherche sur l'art contemporain. Il écrit pour des revues et des catalogues, se consacre à la mise en valeur des figures d'artistes peu connus en Italie tels que Charlotte Salomon, Leonor Fini, Leonora Carrington, Remedios Vaaro, Georgia O'Keffe, Jenny Holzer. Jusqu'en 1991, il préside le groupe Dars (Donna Arte Research and Experimentation). Depuis les années 1980, son code stylistique contamine la peinture et la sculpture, pour aboutir à une peinture d'un grand raffinement technique. Il s'éteint à Udine en 2007.
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