A Roman marble trapezophorus in the Form of a Barbarian Dacian young figure. Circa 1st-2nd century A.D. Measure: height 24 1/4 inches (62 cm). Property from Mr. Radu Moldovan, Skokie, Illinois Provenance: B.C. Holland Gallery, Chicago, Illinois. Jonathan Piser, Chicago, Illinois and Mexico, acquired from the above in the 1970s. Standing with his left leg crossed over the right, and his hands bound before him, and wearing boots, leggings, short tunic bound with a belt, and mantle falling over the back, no restorations. It is worth noting the high social position of this young man, since he has a gathered tunic with 2 brooches on each side of the shoulder. The position that the figure acquires is "a dignified position" in comparison with other captives in a submissive position. He has the same position as:Barbarian prisoner Thusnelda, Loggia dei Lanzi, Florence Early 2nd cent. AD Discovered in Rome, in 1541 already part of the Capranica della Valle collection in Rome. from 1584 at the Villa Medici in Rome, in Florence since 1787. In the Loggia since 1789. The inspiration for this sculpture likely comes from the series of bound Dacian captives that decorated Trajan's Forum. The campaign took nearly 50,000 Dacians as slaves and was commemorated on a triumphal column. There the Dacians are depicted in submission and serve as a symbol of Rome's expansion and imperial power. The last king of Dacia, Decebalus, was a long-standing foe of Rome. In 101 A.D., Emperor Trajan led a major campaign in person to conquer the region. Trajan's engineers constructed an impressive timber bridge over the Danube and the Emperor led his troops into Dacia quickly defeating Decebalus' army. The two sides signed a peace treaty, but Decebalus couldn't resist continuing to raid Roman territory. Soon war broke out again. The Dacians fought vigorously, but Trajan brought overwhelming force to bare employing no fewer than 13 legions. The Romans ground forward inexorable into Dacia eventually capturing the capital city. Decebalus fled with the Roman cavalry in hot pursuit. Finally, with Roman troopers closing in and his bodyguards slain, Decebalus took his own life. with the death of Decebalus in 106 A.D., the Dacian Wars ended, and the Kingdom of Dacia was annexed and turned into a Roman province. These foreign conflicts resulted in changes to the physical landscape of Rome itself. Dacia was a region with abundant mineral resources and when Rome annexed it, they also took control of especially rich gold and silver mines. Ancient historians claim Trajan acquired nearly 550 tons of gold and silver from Decebalus' treasury. Much of this staggering wealth was expended on spectacular building projects in Rome, the centerpiece of which was Trajan's Forum. Catalogue note For a related figure in the Museum of Fine Arts Boston see: Christie's, London, October 24th, 2013, no. 74.
Trapézophore romain en marbre représentant un jeune barbare dacien. Circa 1st-2nd century A.D. Measure : height 24 1/4 inches (62 cm). Propriété de M. Radu Moldovan, Skokie, Illinois Provenance : B.C. Holland Gallery, Chicago, Illinois. Jonathan Piser, Chicago, Illinois et Mexique, acquis auprès de la galerie susmentionnée dans les années 1970. Debout, la jambe gauche croisée sur la droite, les mains liées devant lui, vêtu de bottes, de jambières, d'une tunique courte attachée par une ceinture et d'un manteau tombant dans le dos, sans restaurations. Il convient de noter la position sociale élevée de ce jeune homme, puisqu'il porte une tunique froncée avec deux broches de chaque côté de l'épaule. La position que le personnage acquiert est "une position digne" par rapport aux autres captifs en position de soumission. Il a la même position que:Prisonnier barbare Thusnelda, Loggia dei Lanzi, Florence Début du IIe siècle apr. Découvert à Rome, en 1541 il faisait déjà partie de la collection Capranica della Valle à Rome. Depuis 1584 à la Villa Médicis à Rome, à Florence depuis 1787. Dans la Loggia depuis 1789. Cette sculpture s'inspire probablement de la série de captifs daces ligotés qui ornaient le Forum de Trajan. La campagne a permis de réduire en esclavage près de 50 000 Daces et a été commémorée sur une colonne triomphale. Les Daces y sont représentés en train de se soumettre et servent de symbole de l'expansion et de la puissance impériale de Rome. Le dernier roi de Dacie, Decebalus, était un ennemi de longue date de Rome. En 101 après J.-C., l'empereur Trajan a mené une grande campagne en personne pour conquérir la région. Les ingénieurs de Trajan ont construit un impressionnant pont de bois sur le Danube et l'empereur a conduit ses troupes en Dacie, battant rapidement l'armée de Decebalus. Les deux parties signent un traité de paix, mais Decebalus ne peut s'empêcher de poursuivre ses raids sur le territoire romain. La guerre ne tarde pas à reprendre. Les Daces se battent vigoureusement, mais Trajan déploie une force écrasante en employant pas moins de 13 légions. Les Romains avancent inexorablement en Dacie et finissent par s'emparer de la capitale. Decebalus s'enfuit, poursuivi par la cavalerie romaine. Finalement, alors que les troupes romaines se rapprochent et que ses gardes du corps sont tués, Decebalus se donne la mort. Avec la mort de Decebalus en 106 après J.-C., les guerres de Dacie prennent fin, et le royaume de Dacie est annexé et transformé en province romaine. Ces conflits étrangers ont entraîné des changements dans le paysage physique de Rome elle-même. La Dacie était une région dotée d'abondantes ressources minérales et lorsque Rome l'a annexée, elle a également pris le contrôle de mines d'or et d'argent particulièrement riches. Les historiens de l'Antiquité affirment que Trajan a acquis près de 550 tonnes d'or et d'argent du trésor de Decebalus. Une grande partie de cette richesse stupéfiante a été dépensée dans des projets de construction spectaculaires à Rome, dont la pièce maîtresse était le Forum de Trajan. Note de catalogue Pour une figure apparentée au Museum of Fine Arts de Boston, voir : Christie's, Londres, 24 octobre 2013, n° 74.
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