It is the sculpture of a woman covered with a draped chiton, probably representing the goddess Artemis and traditionally attributed to the sculptor Praxiteles. Found in the ancient town of Gabios, it was part of the Borghese family collection. It is currently kept in the Louvre museum with the inventory number Ma 529. The statue was discovered by Gavin Hamilton on Prince Borghese's estate at Gabios, near Rome, 1 and immediately joined his collections. In 1807, the prince was forced to sell it to Napoleon because of his financial difficulties, and the sculpture was exhibited in the Louvre museum from 1820. The sculpture represents a standing young woman, who wears draped clothing and is sculpted to life size.2 The entire weight of her body rests on her right leg, supported by a tree trunk, while her left leg remains free. Her left foot is tilted back and the heel is raised slightly, with the toe turned outward. The deity represented is usually identified with Artemis, the chaste goddess of hunting and wild nature, based solely on her clothing,3 although another minority hypothesis considers the statue as a representation of Iphigenia.4 Indeed, the young woman dresses a short chiton with wide sleeves, typical of the hunting goddess. Her tunic is tied with two belts: one visible at the level of her waist and the other, hidden, allows a part of her clothing to be folded and therefore shorten the chiton and reveal her knees. Artemis makes the gesture of fastening her cloak: her right hand holds a fibula and gathers a skirt of the clothing over her right shoulder, while her left hand lifts the other skirt to the height of his chest. she. Her movement slides the collar of her chiton, revealing her bare left shoulder. The head is slightly turned to the right, although the goddess does not actually observe what she is doing but rather looks into space, a common gesture in statues of the second classicism.5 The wavy hair is gathered at the back of the head. with a ribbon tied at the top of the neck. Its ends are joined together forming a kind of bow held by a second invisible ribbon. It has an old repair on the right foot that does not affect the consolidation and aesthetics at all. It is made of marble and alabaster. Measurements: 62x20x20 cm
Il s'agit de la sculpture d'une femme couverte d'un chiton drapé, représentant probablement la déesse Artémis et traditionnellement attribuée au sculpteur Praxitèle. Trouvée dans la ville antique de Gabios, elle faisait partie de la collection de la famille Borghèse. Elle est actuellement conservée au musée du Louvre sous le numéro d'inventaire Ma 529. La statue a été découverte par Gavin Hamilton dans la propriété du prince Borghèse à Gabios, près de Rome, 1 et a immédiatement rejoint ses collections. En 1807, le prince fut contraint de la vendre à Napoléon en raison de ses difficultés financières, et la sculpture fut exposée au musée du Louvre à partir de 1820. La sculpture représente une jeune femme debout, vêtue d'un drapé et sculptée grandeur nature2. Tout le poids de son corps repose sur sa jambe droite, soutenue par un tronc d'arbre, tandis que sa jambe gauche reste libre. Son pied gauche est incliné vers l'arrière et le talon est légèrement relevé, l'orteil étant tourné vers l'extérieur. La divinité représentée est généralement identifiée à Artémis, la chaste déesse de la chasse et de la nature sauvage, sur la seule base de ses vêtements3, bien qu'une autre hypothèse minoritaire considère la statue comme une représentation d'Iphigénie.4 En effet, la jeune femme est vêtue d'un chiton court à larges manches, typique de la déesse de la chasse. Sa tunique est attachée par deux ceintures : l'une visible au niveau de sa taille et l'autre, cachée, permet de plier une partie de son vêtement et donc de raccourcir le chiton et de dévoiler ses genoux. Artémis fait le geste d'attacher son manteau : sa main droite tient une fibule et rassemble une jupe du vêtement sur son épaule droite, tandis que sa main gauche soulève l'autre jupe à la hauteur de sa poitrine. Son mouvement fait glisser le col de son chiton, révélant son épaule gauche nue. La tête est légèrement tournée vers la droite, bien que la déesse n'observe pas réellement ce qu'elle fait mais regarde plutôt dans l'espace, un geste courant dans les statues du second classicisme5. Les cheveux ondulés sont rassemblés à l'arrière de la tête par un ruban noué au sommet de la nuque, dont les extrémités se rejoignent pour former une sorte de nœud retenu par un second ruban invisible. Il présente une réparation ancienne sur le pied droit qui n'affecte en rien la consolidation et l'esthétique. Il est en marbre et en albâtre. Dimensions : 62x20x20 cm
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