The God of wine portrayed nude and standing, a cup in his raised right hand, the infant satyr at his feet, on a rectangular section limestone plinth with moulded upper edges and base, the figure 250 cm. high, 350 cm. high overall. It seems that the unknown sculptor of this striking limestone group was heavily influenced by Michelangelo's marble "Bacchus" of 1496/7, in which the master portrayed the wine god in a reeling, drunken posture. The inspiration for the work appears to be the in Pliny the Elder's "Natural History" of a lost bronze sculpture by Praxiteles, depicting "Bacchus, Drunkenness and a Satyr". The sense of precariousness resulting from a high centre of gravity can be found in a number of later works by the artist, most notably the "David". If anything, the representation of the inebriated unsteadiness of the god in this lot is more emphasized, his torso almost involuntarily arching to his left in an apparent over reactionary attempt to balance. The more obviously portrayed drunkenness in the current example is further underlined by the differences in the treatment of the eyes in relation to the drinking cup. In Michelangelo's "Bacchus" teh god is seemingly trying to focus his eyes in a concentrated manner on the "skyphos" before him, and succeeding; whereas in the example offered here there is more of a narrowing of the eyes, more of a suggestion of the blurred vision more associated with advanced inebriation that will just come prior to collapse. In this respect, the rendition here is in fact a portrayal of a less refined and more animalistic Bacchus altogether. This Bacchus has been sculpted with more pronounced musculature than the more refined and Antinous-like model in the Museo Nazionale del Bargello and importantly, has been carved with pubic hair, where Michelangelo's was not. The depiction of the wine god as a more barbaric figure in this instance is therefore almost certainly by design.
Le dieu du vin est représenté nu et debout, une coupe dans sa main droite levée, l'enfant satyre à ses pieds, sur un socle en pierre calcaire de section rectangulaire avec des bords supérieurs et une base moulés, la figure mesurant 250 cm de haut, 350 cm de haut en tout. Il semble que le sculpteur inconnu de cet étonnant groupe en pierre calcaire ait été fortement influencé par le marbre "Bacchus" de Michel-Ange de 1496/7, dans lequel le maître représentait le dieu du vin dans une posture titubante et ivre. L'inspiration de l'œuvre semble provenir de l'"Histoire naturelle" de Pline l'Ancien, qui mentionne une sculpture en bronze perdue de Praxitèle, représentant "Bacchus, l'ivresse et un satyre". Le sentiment de précarité résultant d'un centre de gravité élevé se retrouve dans un certain nombre d'œuvres ultérieures de l'artiste, notamment le "David". Dans ce lot, la représentation de l'instabilité du dieu en état d'ébriété est encore plus accentuée, son torse se cambrant presque involontairement vers la gauche dans une tentative apparemment excessive de trouver un équilibre. La représentation plus évidente de l'ivresse dans l'exemple actuel est encore soulignée par les différences dans le traitement des yeux par rapport à la coupe. Dans le "Bacchus" de Michel-Ange, le dieu semble essayer de concentrer ses yeux sur le "skyphos" qui se trouve devant lui, et il y parvient ; tandis que dans l'exemple proposé ici, les yeux se rétrécissent, ce qui suggère davantage la vision trouble associée à l'ivresse avancée qui précède l'effondrement. À cet égard, le rendu ici est en fait la représentation d'un Bacchus moins raffiné et plus animal. Ce Bacchus a été sculpté avec une musculature plus prononcée que le modèle plus raffiné et semblable à Antinoüs du Museo Nazionale del Bargello et, surtout, il a été sculpté avec des poils pubiens, alors que celui de Michel-Ange n'en avait pas. La représentation du dieu du vin comme une figure plus barbare dans ce cas est donc presque certainement à dessein.
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