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Sculpture Sacred Heart of Jesus, School of Olot, pp. S. XX - Girona, Catalonia
Wonderful image of Olot, made in wood-paste, of the Sacred Heart of Jesus. It is a sculpture typical of the School of Olot, made in the early twentieth century, in the homonymous Spanish town in the province of Girona.
with a canon of elongated proportions, Jesus is presented in this sculpture with a serene and calm face. He has long hair, as well as a beard, a half-open mouth and his eyes are made of vitreous paste. Great sweet and realistic polychrome, which is completed with an openwork crown in gilded metal, with neo-Gothic motifs.his posture, with his arms open showing his chest, emphasizes the same tranquility. Elegant hands with slender and stylized fingers, where the wounds of the nails of the cross can be seen; with the right hand he blesses the world.
She wears a beautiful robe composed of two pieces, tunic and mantle, both golden. While the mantle is entirely smooth and falls over the shoulders, the lower tunic has a rich golden serigraphy of great quality, ornamented with the same neo-Gothic motifs. To achieve this effect, the surface was first incised, which gives a great volume to the representation of the fabric. Then, a layer of fine gold powder was applied, agglutinated with gum arabic, followed by brush decorations. In the center of its chest is the Sacred Heart, crowned and without thorns.
The figure of Jesus is barefoot and on the ball of the world that acts as a pedestal. In a sort of phylactery it is written "In Spain I will reign and with more veneration than elsewhere". It refers to the Great Promise, revealed in an apparition to Bernando de Hoyos, Jesuit priest settled in the city of Valladolid in the eighteenth century, great promoter of the devotion to the Sacred Heart of Jesus and beatified by the Catholic Church in 2010. This magnificent sculpture is in good condition for its time and use, only a small opening in a fist, barely noticeable in its entirety.
The Sacred Heart itself is an iconography that symbolizes the goodness of God towards his children, through a big heart. It is important to highlight the role of Saint Marguerite d'Alacoque, who had several visions of Jesus - during the years from 1672 to 1675 in France - who spoke to her of this great love and that she should share this message to humanity. In this revelation, Sister Marguerite witnessed the heart surrounded by the flames of love, crowned with thorns and the characteristic wound, accompanied by a cross coming out of its interior. The iconographic evolution of the Sacred Heart as it is understood today is relatively modern. In this sense, the Society of Jesus has had a great importance in its diffusion, especially by including in its pastoral work the veneration of the representation of the Sacred Heart of Jesus.
Material: wood-paste
School: School of Olot
Period: Early 20th century
Country of origin: Catalonia, Spain
Provenance: Private collection from Valladolid.
Good condition according to its age and use. Minor lack.
Dimensions: 63 x 32 x 24 cm.
Halo 17 cm in diameter.
Sculpture Sacré-Cœur de Jésus, École d'Olot, pp. S. XX - Gérone, Catalogne
Magnifique image d'Olot, réalisée en pâte à bois, du Sacré-Cœur de Jésus. Il s'agit d'une sculpture typique de l'école d'Olot, réalisée au début du XXe siècle dans la ville espagnole homonyme de la province de Gérone.
avec un canon aux proportions allongées, Jésus est présenté dans cette sculpture avec un visage serein et calme. Il a les cheveux longs, ainsi qu'une barbe, une bouche entrouverte et ses yeux sont en pâte vitreuse. Grande polychromie douce et réaliste, complétée par une couronne ajourée en métal doré, avec des motifs néogothiques. Sa posture, avec les bras ouverts montrant sa poitrine, souligne la même tranquillité. Ses mains élégantes aux doigts fins et stylisés, où l'on peut voir les blessures des clous de la croix, bénissent le monde de la main droite.
Elle porte une belle robe composée de deux pièces, la tunique et le manteau, tous deux dorés. Alors que le manteau est entièrement lisse et tombe sur les épaules, la tunique inférieure présente une riche sérigraphie dorée de grande qualité, ornée des mêmes motifs néogothiques. Pour obtenir cet effet, la surface a d'abord été incisée, ce qui donne un grand volume à la représentation du tissu. Ensuite, une couche de fine poudre d'or a été appliquée, agglutinée avec de la gomme arabique, suivie de décorations au pinceau. Au centre de sa poitrine se trouve le Sacré-Cœur, couronné et sans épines.
Le personnage de Jésus est pieds nus et repose sur la boule du monde qui lui sert de piédestal. Dans une sorte de phylactère, il est écrit "En Espagne, je régnerai et avec plus de vénération qu'ailleurs". Cela fait référence à la Grande Promesse, révélée lors d'une apparition à Bernando de Hoyos, prêtre jésuite installé dans la ville de Valladolid au XVIIIe siècle, grand promoteur de la dévotion au Sacré-Cœur de Jésus et béatifié par l'Église catholique en 2010. Cette magnifique sculpture est en bon état pour son époque et son utilisation, avec seulement une petite ouverture dans un poing, à peine perceptible dans son ensemble.
Le Sacré-Cœur lui-même est une iconographie qui symbolise la bonté de Dieu envers ses enfants, à travers un grand cœur. Il est important de souligner le rôle de Sainte Marguerite d'Alacoque, qui a eu plusieurs visions de Jésus - au cours des années 1672 à 1675 en France - qui lui a parlé de ce grand amour et de la nécessité de partager ce message avec l'humanité. Dans cette révélation, Sœur Marguerite a vu le cœur entouré des flammes de l'amour, couronné d'épines et de la blessure caractéristique, accompagné d'une croix sortant de son intérieur. L'évolution iconographique du Sacré-Cœur tel qu'il est compris aujourd'hui est relativement moderne. En ce sens, la Compagnie de Jésus a joué un rôle important dans sa diffusion, notamment en incluant dans son travail pastoral la vénération de la représentation du Sacré-Cœur de Jésus.
Matériau : pâte de bois
École : École d'Olot
Période : début du 20e siècle : Début du 20e siècle
Pays d'origine : Catalogne, Espagne
Provenance : Collection privée de Valladolid.
Bon état compte tenu de l'âge et de l'utilisation. Petit manque.
Dimensions : 63 x 32 x 24 cm : 63 x 32 x 24 cm.
Halo de 17 cm de diamètre.
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