The iconography of the Virgin of Bethlehem is one of the representations within the Virgins of Tenderness, which penetrates with great force in the Marian plastic during the Gothic period due to the naturalism of Franciscan roots, which sought to show a normal relationship between a mother and a child, thus fleeing from representing Mary as the throne of Jesus. A loving attitude is then enhanced, as in this case, where the Virgin embraces the Child, and he caresses her face.
Although this iconography has a distant and western origin, it was widely used during the viceregal period (XVI - XVIII century) as it encouraged a tender and easy religiosity applicable to the Christian faith.
In this painting, therefore, both appear crowned and sweetly looking at the viewer, on a dark and neutral background. There is a predominance of drawing, which delimits and outlines the forms. The colors have been applied in a conventional manner, but the shading in the volumes is extraordinary, reflecting a great mastery on the part of the author. The detailing of the crowns and the jewels they wear, especially the rings and rings on their hands, stands out. The adornment of the characters is a characteristic of colonial art, where the people who were portrayed wanted to capture all their power through these accessories.
The work has been recently restored and retouched. It is also newly framed with fine gold gilded wood.
L'iconographie de la Vierge de Bethléem est l'une des représentations au sein des Vierges de la Tendresse, qui pénètre avec une grande force dans la plastique mariale à l'époque gothique en raison du naturalisme de racines franciscaines, qui cherche à montrer une relation normale entre une mère et un enfant, fuyant ainsi la représentation de Marie comme trône de Jésus. Une attitude amoureuse est alors mise en valeur, comme dans ce cas, où la Vierge enlace l'Enfant, et celui-ci lui caresse le visage
Bien que cette iconographie ait une origine lointaine et occidentale, elle a été largement utilisée pendant la période vice-royale (XVIe - XVIIIe siècle) car elle encourageait une religiosité tendre et facile applicable à la foi chrétienne.
Dans ce tableau, les deux personnages apparaissent donc couronnés et regardent le spectateur avec douceur, sur un fond sombre et neutre. Il y a une prédominance du dessin, qui délimite et souligne les formes. Les couleurs ont été appliquées de manière conventionnelle, mais l'ombrage des volumes est extraordinaire, reflétant une grande maîtrise de la part de l'auteur. Le détail des couronnes et des bijoux qu'ils portent, notamment les bagues et les anneaux aux mains, est remarquable. La parure des personnages est une caractéristique de l'art colonial, où les personnes représentées voulaient capter toute leur puissance à travers ces accessoires.
L'œuvre a été récemment restaurée et retouchée. Elle est également nouvellement encadrée avec du bois doré à l'or fin
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