Exceptional wall tapestry with a vertical profile made by machine in the 19th century and coming from the Convent of the French Dominican Sisters of Valladolid.
The textile work responds to a vertical format made by machine and is composed of a large border of coats of arms and vegetal decoration that frames the central part of the tapestry. In the center, we find the figure of a French archer holding a sword and shield, a shield that possibly belongs to the family. Above this figure is a magnificent neutral background decorated with a fleur-de-lis pattern, probably linked to its French origin. It stands out for the use of unconventional colors, very striking, which respond to a chromatic range of pink, orange and bluish tones.
from its remote origins, these pieces of craftsmanship fulfilled both an aesthetic and functional function, as they were used to cover the walls of some very important buildings. As one of the most time-consuming and costly techniques, tapestries were true symbols of authority.
Due to the transfer and sale of the patrimony of this French Dominican school, this precious tapestry was found. Many of the women who entered the colleges as nuns came from powerful French families who, with the dowry of their daughters, gave all kinds of donations to these convents.
Exceptionnelle tapisserie murale à profil vertical réalisée à la machine au XIXe siècle et provenant du couvent des sœurs dominicaines françaises de Valladolid.
L'œuvre textile répond à un format vertical réalisé à la machine et se compose d'une large bordure d'armoiries et de décorations végétales qui encadre la partie centrale de la tapisserie. Au centre, on trouve la figure d'un archer français tenant une épée et un bouclier, un bouclier qui appartient peut-être à la famille. Au-dessus de cette figure se trouve un magnifique fond neutre décoré d'un motif de fleurs de lys, probablement lié à son origine française. Il se distingue par l'utilisation de couleurs non conventionnelles, très frappantes, qui répondent à une gamme chromatique de tons roses, orange et bleutés.
depuis leurs origines lointaines, ces pièces d'artisanat remplissaient une fonction à la fois esthétique et fonctionnelle, puisqu'elles étaient utilisées pour recouvrir les murs de certains bâtiments très importants. Constituant l'une des techniques les plus longues et les plus coûteuses, les tapisseries étaient de véritables symboles d'autorité.
C'est à l'occasion du transfert et de la vente du patrimoine de cette école dominicaine française que cette précieuse tapisserie a été retrouvée. Beaucoup des femmes qui entraient dans les collèges en tant que religieuses provenaient de puissantes familles françaises qui, avec la dot de leurs filles, faisaient toutes sortes de dons à ces couvents.
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