Title: Decorative Documents Author: Alfons Mucha. Publisher: Paris: Librairie Centrale des Beaux-Arts, 13 Rue Lafayette. Emile Levy publisher. Published in 1902. Dimensions: 43.5 x 34 cm. Alfons Mucha Alfons Maria Mucha was born in Ivancice, a small provincial town in the Czech Republic. He started his artistic career as an autodidact. Alfons Mucha had a vocational training in stage decorations in Vienna from 1879 to 1881. In the evening he attended a class in drawing. After a few occasional commissions for decorative paintings, he went to Munich in Southern Bavaria. Here he studied at the Munich Academy of Fine Arts from 1885 until 1887. After Munich, Mucha moved to the "mecca" of arts, Paris. Here he studied with different teachers. He lived in modest conditions and could survive with small commissions for book and newspaper illustrations. For a short period he shared a studio with Paul Gauguin. The Breakthrough In December 1894 Mucha became famous with a commission for a poster for the actress Sarah Bernard. Sarah Bernard was a celebrity of her time. His poster design for the play Gismonda became a sensation in Paris. Sarah Bernhard was delighted. He received an exclusive contract for six consecutive years by the actress. In the following years, he not only designed all her posters, but her theater decorations and costumes as well. From now on the artist was swamped with commissions for all kind of commercial print advertising. His Style By this time Mucha had developed his own personal style - characterized by art nouveau elements, tender colors and byzantine decorative elements. And all these elements were ranked around images of fairy like young women with long hair and splendid, refined costumes. In the coming years, this type of female images should become his trademark. Mucha used lithography as the printing technique for his posters. The posters are usually signed in the block. Some of his posters were produced as sets like The Four Seasons. Complete sets count among the most searched for of his works. Public Recognition for Alphonse Mucha In 1890 the artist had his first one man show in Paris with 448 works on display. His art work was not confined to the printing media. He designed tissues, stamps and even bank bills. In 1900 he received a commission by the Austrian government to decorate the Austrian pavilion for the World Fair in Paris of 1900. He became also active in designing jewelry. Between 1904 and 1921 Mucha traveled frequently to the United States. He took commissions in the US and taught art at academies in New York and Chicago. In 1939 the German Nazis occupied Czechoslovakia. The popularity of the artist made him a number one target for the Gestapo, the Nazi secret police. He was arrested, interrogated and released. Shortly afterwards, Alphonse Maria Mucha died on July 14, 1939 in Prague.
Titre : Documents décoratifs Auteur : Alfons Mucha. Éditeur : Paris : Librairie Centrale des Beaux-Arts, 13 Rue Lafayette. Editeur Emile Levy. Publié en 1902. Dimensions : 43.5 x 34 cm. Alfons Mucha Alfons Maria Mucha est né à Ivancice, une petite ville de province en République tchèque. Il a commencé sa carrière artistique en tant qu'autodidacte. Alfons Mucha a suivi une formation professionnelle en décorations de scène à Vienne de 1879 à 1881. Le soir, il suivait un cours de dessin. Après quelques commandes occasionnelles de peintures décoratives, il se rend à Munich, en Bavière du Sud. Il y étudie à l'Académie des Beaux-Arts de Munich de 1885 à 1887. Après Munich, Mucha se rend à la "Mecque" des arts, Paris. Il y étudie avec différents professeurs. Il vit dans des conditions modestes et peut survivre grâce à de petites commandes d'illustrations de livres et de journaux. Pendant une courte période, il partage un atelier avec Paul Gauguin. La percée En décembre 1894, Mucha devient célèbre grâce à la commande d'une affiche pour l'actrice Sarah Bernard. Sarah Bernard était une célébrité de son temps. Son affiche pour la pièce Gismonda fait sensation à Paris. Sarah Bernhard est ravie. Il reçoit un contrat d'exclusivité de l'actrice pour six années consécutives. Dans les années qui suivent, il conçoit non seulement toutes ses affiches, mais aussi ses décorations de théâtre et ses costumes. Désormais, l'artiste est submergé de commandes pour toutes sortes d'imprimés publicitaires. Son style À cette époque, Mucha avait développé son propre style personnel - caractérisé par des éléments d'art nouveau, des couleurs tendres et des éléments décoratifs byzantins. Et tous ces éléments étaient ordonnés autour d'images de jeunes femmes aux allures de fées, aux cheveux longs et aux costumes splendides et raffinés. Dans les années à venir, ce type d'images féminines devait devenir sa marque de fabrique. Mucha a utilisé la lithographie comme technique d'impression pour ses affiches. Les affiches sont généralement signées dans le bloc. Certaines de ses affiches ont été produites sous forme de séries, comme Les Quatre Saisons. Les séries complètes comptent parmi les œuvres les plus recherchées. La reconnaissance publique d'Alphonse Mucha En 1890, l'artiste a présenté sa première exposition personnelle à Paris, avec 448 œuvres. Son travail artistique ne se limite pas aux médias imprimés. Il conçoit des mouchoirs, des timbres et même des billets de banque. En 1900, il reçoit une commande du gouvernement autrichien pour décorer le pavillon autrichien de l'exposition universelle de Paris de 1900. Il se lance également dans la conception de bijoux. Entre 1904 et 1921, Mucha a voyagé fréquemment aux États-Unis. Il prend des commandes aux États-Unis et enseigne l'art dans des académies à New York et Chicago. En 1939, les nazis allemands occupent la Tchécoslovaquie. La popularité de l'artiste fait de lui la cible numéro un de la Gestapo, la police secrète nazie. Il est arrêté, interrogé puis relâché. Peu de temps après, Alphonse Maria Mucha meurt le 14 juillet 1939 à Prague.
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