Fritz Glarner - Abstract Composition - Reproduction Lithograph 1964 Dimensions: 30 x 20 cm Edition of 200 (one of the 200 on Vélin de Rives) Mourlot Press, 1964 Born in Zurich, Glarner spent most of his early years in Naples, where he studied at the Royal Institute of Fine Arts from 1914 to 1920. After moving to Paris in 1923, he absorbed the influence of Cézanne, Robert Delaunay and other leading modernists as he gradually developed a semi-abstract style. For nine months in 1930-1931 he lived in New York but then returned to Paris. In 1935 he was in Zurich again for a year before heading back to New York, where he soon began to exhibit with the American Abstract artists as he purified his style. From the mid-1940’s, Glarner focused on Relational Paintings composed of rectangular or nearly rectangular shapes in simple color combinations. Although inspired by the example of Mondrian's Neoplasticism, Glarner's works were less rigid, less doctrinaire, and visually more fluid. As well, he often employed circular formats. In the characteristic Relational Painting, colors were limited to usual red, blue, and yellow, along with black, white, and two shades of grey. Most of the flat, geometric elements slightly deviated from pure rectangles, suggesting subtle adjustments to composition. Though limited, the composition was intuitively structured, producing a dynamic interaction between discipline and freedom. In 1944, Glarner became a US citizen. From 1957 he lived in Huntington, on Long Island and by the end of his life returned to Switzerland, where he died, in Locarno.
Fritz Glarner - Composition abstraite - Lithographie de reproduction 1964 Dimensions : 30 x 20 cm Édition de 200 (une des 200 sur Vélin de Rives) Mourlot Press, 1964 Né à Zurich, Glarner a passé la plupart de ses premières années à Naples, où il a étudié à l'Institut Royal des Beaux-Arts de 1914 à 1920. Après s'être installé à Paris en 1923, il a absorbé l'influence de Cézanne, de Robert Delaunay et d'autres modernistes de premier plan en développant progressivement un style semi-abstrait. Pendant neuf mois en 1930-1931, il vit à New York, puis revient à Paris. En 1935, il est de nouveau à Zurich pendant un an avant de retourner à New York, où il commence bientôt à exposer avec les artistes abstraits américains alors qu'il purifie son style. À partir du milieu des années 1940, Glarner se concentre sur les Relational Paintings composés de formes rectangulaires ou presque rectangulaires dans des combinaisons de couleurs simples. Bien qu'inspirées par l'exemple du néoplasticisme de Mondrian, les œuvres de Glarner sont moins rigides, moins doctrinaires et visuellement plus fluides. De plus, il utilisait souvent des formats circulaires. Dans la peinture relationnelle caractéristique, les couleurs se limitent au rouge, au bleu et au jaune habituels, ainsi qu'au noir, au blanc et à deux nuances de gris. La plupart des éléments géométriques plats s'écartaient légèrement des rectangles purs, suggérant de subtils ajustements de la composition. Bien que limitée, la composition était structurée intuitivement, produisant une interaction dynamique entre la discipline et la liberté. En 1944, Glarner devient citoyen américain. À partir de 1957, il vit à Huntington, à Long Island, et à la fin de sa vie, il retourne en Suisse, où il meurt à Locarno.
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