Vase with floral ornaments, Johann Loetz-Witwe, decor I/116 with etching ink, 1900 With its exotic shape this vase reminds of a calabash and is probably an in-house design by the glass manufactory Johann Loetz-Witwe. Its pattern of 1900 is well documented, and whit its organic shape it is similar to the vessels designed by Franz Hofstötter for the 1900 Paris World Exhibition. The shape of the double-bellied vase with its four lips and extended tips at the neck alone testifies to the mastery of the glassblowers. Its eminently ornamental decoration dates back to 1900 as well. Its stylized flowers, foliage and vines were applied with etching ink onto the reduced silver layer and are reminiscent of the elaborate floral Art Nouveau prints by William Morris. The dark blue ornaments stand out against a blue shimmering base and the charming contrast between iridescent background and matte ornaments gives this decor an almost textile feel. Bib.: A. Adlerova, E. Ploil, H. Ricke, T. Vlcek (ed.), Loetz – Böhmisches Glas 1880-1940, vol. II, paper pattern catalogue, Prestel, Munich 1989, paper pattern 728, p. 112; comp. decor in Passauer Glasmuseum (ed.), Bohemian Glass 1700-1950. Volume IV, Jugendstil in Bohemia, Tittling 1995, p. 47
Vase avec ornements floraux, Johann Loetz-Witwe, décor I/116 avec encre de gravure, 1900 Avec sa forme exotique, ce vase rappelle une calebasse et est probablement une création interne de la manufacture de verre Johann Loetz-Witwe. Son modèle de 1900 est bien documenté, et avec sa forme organique, il est similaire aux vases conçus par Franz Hofstötter pour l'exposition universelle de Paris en 1900. La forme du vase à double ventre, avec ses quatre lèvres et ses pointes prolongées au niveau du col, témoigne à elle seule de la maîtrise des souffleurs de verre. Son décor éminemment ornemental date lui aussi de 1900. Ses fleurs, feuillages et vignes stylisés ont été appliqués à l'encre de gravure sur la couche d'argent réduite et rappellent les imprimés floraux élaborés de l'Art nouveau de William Morris. Les ornements bleu foncé se détachent sur une base bleue chatoyante et le contraste charmant entre le fond irisé et les ornements mats donne à ce décor un aspect presque textile. Bib. : A. Adlerova, E. Ploil, H. Ricke, T. Vlcek (ed.), Loetz - Böhmisches Glas 1880-1940, vol. II, paper pattern catalogue, Prestel, Munich 1989, paper pattern 728, p. 112 ; comp. decor in Passauer Glasmuseum (ed.), Bohemian Glass 1700-1950. Volume IV, Jugendstil in Bohemia, Tittling 1995, p. 47
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