This is a handsome Regency style occasional table from the last quarter of the 20th century. It has been masterfully created by Italian craftsmen in flame mahogany with a brass gallery and gorgeous ormolu feet. Perfect at the end of a sofa as a lamp table. There is no mistaking its unique quality and design. Condition: In excellent condition, please see photos for confirmation. Dimensions in cm: Height 65 x width 65 x depth 30 Dimensions in inches: Height 2 feet, 2 inches x width 2 feet, 2 inches x depth 1 foot Flame mahogany Thomas Sheraton, 18th century furniture designer, once characterized mahogany as "best suited to furniture where strength is demanded as well as a wood that works up easily, has a beautiful figure and polishes so well that it is an ornament to any room in which it may be placed." Matching his words to his work, Sheraton designed much mahogany furniture. The qualities that impressed Sheraton are particularly evident in a distinctive pattern of wood called "flame mahogany." The flame figure in the wood is revealed by slicing through the face of the branch at the point where it joins another element of the tree. Ormolu - (from French 'or moulu', signifying ground or pounded gold) is an 18th century English term for applying finely ground, high-carat gold in a mercury amalgam to an object of bronze. The mercury is driven off in a kiln leaving behind a gold-coloured veneer known as 'gilt bronze'. The manufacture of true ormolu employs a process known as mercury-gilding or fire-gilding, in which a solution of nitrate of mercury is applied to a piece of copper, brass or bronze, followed by the application of an amalgam of gold and mercury. The item was then exposed to extreme heat until the mercury burned off and the gold remained, adhered to the metal object. No true ormolu was produced in France after circa 1830 because legislation had outlawed the use of mercury. Therefore, other techniques were used instead but nothing surpasses the original mercury-firing ormolu method for sheer beauty and richness of colour. Electroplating is the most common modern technique. Ormolu techniques are essentially the same as those used on silver, to produce silver-gilt (also known as vermeil).
Il s'agit d'une belle table d'appoint de style Regency du dernier quart du 20e siècle. Elle a été créée de main de maître par des artisans italiens en acajou flammé avec une galerie en laiton et de magnifiques pieds en bronze doré. Elle est parfaite comme table d'appoint à l'extrémité d'un canapé. Sa qualité et son design uniques sont indéniables. Condition : En excellent état, veuillez voir les photos pour confirmation. Dimensions en cm : Hauteur 65 x largeur 65 x profondeur 30 Dimensions en pouces : Hauteur 2 pieds, 2 pouces x largeur 2 pieds, 2 pouces x profondeur 1 pied Acajou flamboyant Thomas Sheraton, concepteur de meubles du XVIIIe siècle, a un jour caractérisé l'acajou comme "le bois le mieux adapté aux meubles qui exigent de la solidité et qui se travaille facilement, a une belle silhouette et se polit si bien qu'il est un ornement pour toute pièce dans laquelle il peut être placé" Mettant ses paroles en accord avec son travail, Sheraton a conçu de nombreux meubles en acajou. Les qualités qui ont impressionné Sheraton sont particulièrement évidentes dans un motif de bois distinctif appelé "acajou flamme" La figure de la flamme dans le bois est révélée en tranchant la face de la branche à l'endroit où elle rejoint un autre élément de l'arbre. Ormolu - (du français "ou moulu", signifiant or moulu ou pilé) est un terme anglais du 18e siècle désignant l'application d'or finement moulu à haute teneur en carats dans un amalgame de mercure sur un objet en bronze. Le mercure est éliminé dans un four, laissant derrière lui un placage de couleur dorée appelé "bronze doré". La fabrication du véritable ormolu fait appel à un procédé connu sous le nom de dorure au mercure ou dorure au feu, dans lequel une solution de nitrate de mercure est appliquée sur une pièce de cuivre, de laiton ou de bronze, suivie de l'application d'un amalgame d'or et de mercure. L'objet est ensuite exposé à une chaleur extrême jusqu'à ce que le mercure brûle et que l'or reste, collé à l'objet métallique. Aucun véritable ormolu n'a été produit en France après 1830 environ, car la législation avait interdit l'utilisation du mercure. D'autres techniques ont donc été utilisées à la place, mais rien ne surpasse la méthode originale de cuisson au mercure pour la beauté pure et la richesse des couleurs. La galvanoplastie est la technique moderne la plus courante. Les techniques de l'ormolu sont essentiellement les mêmes que celles utilisées sur l'argent, pour produire du vermeil.
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