A coffee table designed by Emiel Veranneman in Belgium around 1960, completely made of wengé wood.
Belgian designer Emiel Veranneman (1924 – 2003) is recognized above all for his atypical furniture design. Being an art collector and dealer himself, he was close friends with several international successful artists such as Victor Vasarely, Octaaf Landuyt, and Pol Mara, who later also became clients of Veranneman for interior projects. These friendships formed a breeding ground of inspiration, in combination with his personal interest for South-American, African, and Asian art. The designs of Veranneman shows unusual, strong, powerful and sincere characteristics, elements considered being typical Flemish. After studying architecture and interior design, Veranneman started designing furniture. One of his first major expositions (1958, Paleis voor Schone Kunsten, Brussels), showed his ‘Shell-sofa’ along with paintings by Octaaf Landuyt. In 1964 Veranneman opened his own art gallery at the Louizalaan in Brussels, showing artwork by highly regarded contemporary artists. In 1970 Veranneman designed the furniture for the Belgian pavilion at the world exposition in Osaka, Japan, which resulted in the refreshing Osaka chair, in mahogany and silk. Other projects included many interior designs for artists such as Roger Raveel, Bram Bogaert, and Pol Mara and the Vasarely Foundation in Aix-en-Provence, France, which consisted of 860 chairs and sofas.
Une table basse conçue par Emiel Veranneman en Belgique vers 1960, entièrement réalisée en bois de wengé
Le designer belge Emiel Veranneman (1924 - 2003) est surtout connu pour son design de mobilier atypique. Collectionneur et marchand d'art lui-même, il était très ami avec plusieurs artistes de renommée internationale tels que Victor Vasarely, Octaaf Landuyt et Pol Mara, qui sont devenus par la suite des clients de Veranneman pour des projets d'intérieur. Ces amitiés ont constitué une source d'inspiration, en combinaison avec son intérêt personnel pour l'art sud-américain, africain et asiatique. Le design de Veranneman présente des caractéristiques inhabituelles, fortes, puissantes et sincères, des éléments considérés comme typiquement flamands. Après avoir étudié l'architecture et la décoration intérieure, Veranneman a commencé à concevoir des meubles. L'une de ses premières grandes expositions (1958, Paleis voor Schone Kunsten, Bruxelles) présentait son "Shell-sofa" ainsi que des peintures d'Octaaf Landuyt. En 1964, Veranneman ouvre sa propre galerie d'art au Louizalaan à Bruxelles, où il expose des œuvres d'artistes contemporains de renom. En 1970, Veranneman a conçu le mobilier du pavillon belge à l'exposition universelle d'Osaka, au Japon, ce qui a donné naissance à la rafraîchissante chaise Osaka, en acajou et soie. Parmi les autres projets, citons de nombreux aménagements intérieurs pour des artistes tels que Roger Raveel, Bram Bogaert et Pol Mara, ainsi que la Fondation Vasarely à Aix-en-Provence, en France, qui comprenait 860 chaises et canapés.
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