Paul JOOSTENS (1889-1960) Poezeloezen Gouache Signed lower right Dimensions of the work: 40 x 55 cm Dimensions with frame: 57.5 x 73 cm Paul JOOSTENS is a painter, draftsman, engraver, he also creates collages, photomontages and objects. He wrote poems, essays, reviews, an autobiography, dialogues, plays and a travel diary. Continued studies at the Academy of Fine Arts in Antwerp. He opted for a post-impressionist touch and assimilated the work of J. Ensor and the Fauvist painters. Around 1916, he evolved towards cubism and futurism. It is also the time of the first collages. From 1920, he produced Dadaist objects, assembled using a wide variety of materials. This aspect of his work makes it possible to designate him as an avant-garde artist. In 1927, he renounced modernism and drew inspiration from medieval Bruges. From 1930 to 1935, he went through a mystical-religious period in a cubist-expressionist style. After 1935, he experienced a more intimate period, less tormented, he devoted himself to photographic montages. On the threshold of the Second World War, his work became more irrational, symbolic, visionary. He paints "Poezeloezen", half-Virgins, half-film actresses. The woman becomes the theme principal of his research. At the same time, he returned to Dadaist assemblages. Works at the Royal Museum of Fine Arts of Antwerp (Antwerp), Belgian State (Brussels), Royal Museums of Fine Arts of Belgium (Brussels), Provinciaal Museum voor Moderne Kunst (Ostend)
Paul JOOSTENS (1889-1960) Poezeloezen Gouache Signé en bas à droite Dimensions de l'oeuvre : 40 x 55 cm Dimensions avec cadre : 57.5 x 73 cm Paul JOOSTENS est un peintre, dessinateur, graveur, il réalise également des collages, des photomontages et des objets. Il a écrit des poèmes, des essais, des revues, une autobiographie, des dialogues, des pièces de théâtre et un journal de voyage. Poursuit ses études à l'Académie des Beaux-Arts d'Anvers. Il opte pour une touche post-impressionniste et assimile l'œuvre de J. Ensor et des peintres fauves. Vers 1916, il évolue vers le cubisme et le futurisme. C'est aussi l'époque des premiers collages. A partir de 1920, il produit des objets dadaïstes, assemblés à l'aide d'une grande variété de matériaux. Cet aspect de son œuvre permet de le désigner comme un artiste d'avant-garde. En 1927, il renonce au modernisme et s'inspire de la Bruges médiévale. De 1930 à 1935, il traverse une période mystico-religieuse dans un style cubiste-expressionniste. Après 1935, il connaît une période plus intime, moins tourmentée, il se consacre aux montages photographiques. Au seuil de la Seconde Guerre mondiale, son œuvre devient plus irrationnelle, symbolique, visionnaire. Il peint des "Poezeloezen", mi-vierges, mi-actrices de cinéma. La femme devient le thème principal de ses recherches. En même temps, il revient aux assemblages dadaïstes. Oeuvres au Musée royal des Beaux-Arts d'Anvers (Anvers), Etat belge (Bruxelles), Musées royaux des Beaux-Arts de Belgique (Bruxelles), Provinciaal Museum voor Moderne Kunst (Ostende)
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