This is an impressive and highly decorative French gilt bronze and Limoges enamel table mirro, Signed, F.Bienvue, Limoges and circa 1880 in date. The enameled portrait roundel on a floral ground with swag and acanthus leaves, fitted with a bevelled mirror verso, raised on tapered uprights and scrolled acanthus-form feet. Acanthus leaves embellish the feet and legs and a posy of flowers adorns the top of the column at each side. The richly coloured enamel portrait shows the subject with her head turned, almost looking over her shoulder and towards the viewer. It is signed on the left hand side by the master emailleur F. Bienvenu, Limoges. Condition: In really excellent condition having been beautifully cleaned in our workshops, please see photos for confirmation. Dimensions in cm: Height 24 x width 14 x depth 11 Dimensions in inches: Height 9.4 x width 5.5 x depth 4.3 Limoges enamel has been produced at Limoges, in south-western France, over several centuries up to the present. Ormolu - (from French 'or moulu', signifying ground or pounded gold) is an 18th century English term for applying finely ground, high-carat gold in a mercury amalgam to an object of bronze.The mercury is driven off in a kiln leaving behind a gold-coloured veneer known as 'gilt bronze'. The manufacture of true ormolu employs a process known as mercury-gilding or fire-gilding, in which a solution of nitrate of mercury is applied to a piece of copper, brass, or bronze, followed by the application of an amalgam of gold and mercury. The item was then exposed to extreme heat until the mercury burned off and the gold remained, adhered to the metal object. After circa 1830 because legislation had outlawed the use of mercury other techniques were used instead. Electroplating is the most common modern technique. Ormolu techniques are essentially the same as those used on silver, to produce silver-gilt.
Il s'agit d'un impressionnant et très décoratif miroir de table français en bronze doré et émail de Limoges, signé F.Bienvue, Limoges et datant d'environ 1880. Le portrait émaillé en ronde-bosse sur un fond floral avec rinceaux et feuilles d'acanthe, équipé d'un miroir biseauté au verso, repose sur des montants effilés et des pieds en forme d'acanthe. Des feuilles d'acanthe embellissent les pieds et les jambes et un bouquet de fleurs orne le sommet de la colonne de chaque côté. Le portrait en émail richement coloré montre le sujet la tête tournée, regardant presque par-dessus son épaule et vers le spectateur. Il est signé sur le côté gauche par le maître emailleur F. Bienvenu, Limoges. Condition : En très bon état, ayant été magnifiquement nettoyé dans nos ateliers, voir photos pour confirmation. Dimensions en cm : Hauteur 24 x largeur 14 x profondeur 11 Dimensions en pouces : Hauteur 9,4 x largeur 5,5 x profondeur 4,3 L'émail de Limoges a été produit à Limoges, dans le sud-ouest de la France, pendant plusieurs siècles jusqu'à nos jours. Ormolu - (du français "ou moulu", signifiant or moulu ou pilé) est un terme anglais du XVIIIe siècle désignant l'application d'or finement moulu à haute teneur en carats dans un amalgame de mercure sur un objet en bronze. La fabrication du véritable ormolu fait appel à un procédé connu sous le nom de dorure au mercure ou dorure au feu, dans lequel une solution de nitrate de mercure est appliquée sur une pièce de cuivre, de laiton ou de bronze, suivie de l'application d'un amalgame d'or et de mercure. L'objet est ensuite exposé à une chaleur extrême jusqu'à ce que le mercure brûle et que l'or reste, collé à l'objet métallique. Après 1830 environ, la législation ayant interdit l'utilisation du mercure, d'autres techniques ont été utilisées. La galvanoplastie est la technique moderne la plus courante. Les techniques de l'ormolu sont essentiellement les mêmes que celles utilisées sur l'argent, pour produire le vermeil.
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