An original late 19th-century pen & ink drawing Max Beerbohm's London Club Types.This fantastic set of caricatures has an intriguing provenance warranting further investigation. In 1892 Max Beerbohm (1872–1956) published thirty-six 'Club Types' in The Strand magazine, caricaturing figures of the London Club scene, such as the Athenaeum, the Albemarle and the Marlborough 'types'. Beerbohm was a master of caricature, at this time still a student at Oxford and himself something of a dandy. At Oxford he was a well-known figure in social circles: he was Secretary of the Myrmidon Club, became acquainted with Oscar Wilde and his circle, and met William Rothenstein and Aubrey Beardsley.This group of ink drawings are fifteen of Beerbohm's Club Types, very similar to but not exactly the same as Beerbohm's published drawings. The drawings come with the provenance of the leading London works on paper dealer William Drummond, and are housed in an envelope bearing Drummond's cataloguing number. The envelope also identifies 'Clubs in London Caricatures', 'Max B. 1892 Stand Magazine' and 'E. Burne-Jones'.The relationship between Max Beerbohm, Edward Burne-Jones (1833–1898) and the drawings is unclear but is certainly intriguing. Burne-Jones, although best known for his high-minded paintings of medievalism associated with the Pre-Raphaelite Brotherhood, also had a wicked sense of humour and himself produced numerous rapid-fire sketches of everyday life, invented characters and caricatures. Many were dashed off in letters that he sometimes exchanged up to five times a day with favourite correspondents. It is thought unlikely that Burne-Jones and the younger Beerbohm were ever acquainted, but in 1922 Beerbohm published a book entitled Rossetti and His Circle, featuring twenty-three caricatures of Pre-Raphaelite figures, including Burne-Jones, which he completed from photographs.The Club Types are a wonderful commentary on London society in the late 19th century: a light satire on the pomposity, habits and inclinations of the gentlemen that would frequent the clubs of St James’s Street and Pall Mall. The tone of Beerbohm's drawings is often lightly wicked, but it is also affectionate—for he was very much part of the world that he was poking fun at.Provenance: William Drummond (Covent Garden Gallery).Please note that the drawings will come loose in the envelope. Envelope size: 15 x 9cm. Average drawing size approx.: 5 x 3cm. Total area of all 15 as displayed in first photograph: 20 x 24cm.All artworks come with a Certificate of Authenticity and in some cases its accompanying text or artist biography. Signed: No. Inscribed: On accompanying envelope. Height: 20cm (7.9″) Width: 24cm (9.4″) Condition: Overall in good condition. Slight marks and toning in places. Some of the drawings are cut close at the edges, as created. Please see photos for detail. Presented: Unframed.
Un dessin original à la plume et à l'encre de la fin du 19e siècle, intitulé "London Club Types" de Max Beerbohm. Cette fantastique série de caricatures a une provenance intrigante qui mérite une enquête plus approfondie. En 1892, Max Beerbohm (1872-1956) a publié trente-six "Club Types" dans le magazine The Strand, caricaturant des personnages du milieu des clubs londoniens, tels que les "types" Athenaeum, Albemarle et Marlborough. Beerbohm était un maître de la caricature, à cette époque encore étudiant à Oxford et lui-même un peu dandy. À Oxford, il était une figure bien connue des cercles sociaux : il était secrétaire du Myrmidon Club, a fait la connaissance d'Oscar Wilde et de son cercle, et a rencontré William Rothenstein et Aubrey Beardsley. Ce groupe de dessins à l'encre est constitué de quinze types de clubs de Beerbohm, très semblables mais pas exactement identiques aux dessins publiés par Beerbohm. Les dessins proviennent du grand marchand londonien d'œuvres sur papier William Drummond, et sont placés dans une enveloppe portant le numéro de catalogage de Drummond. L'enveloppe porte également les mentions " Clubs in London Caricatures ", " Max B. 1892 Stand Magazine " et " E. Burne-Jones ". La relation entre Max Beerbohm, Edward Burne-Jones (1833-1898) et les dessins n'est pas claire mais elle est certainement intrigante. Burne-Jones, bien qu'il soit surtout connu pour ses peintures médiévales de haut niveau associées à la Fraternité préraphaélite, avait également un sens de l'humour malicieux et produisait lui-même de nombreux croquis rapides de la vie quotidienne, de personnages inventés et de caricatures. Nombre d'entre eux étaient expédiés dans des lettres qu'il échangeait parfois jusqu'à cinq fois par jour avec ses correspondants favoris. Il est peu probable que Burne-Jones et le jeune Beerbohm se soient connus, mais en 1922, Beerbohm a publié un livre intitulé Rossetti and His Circle, dans lequel figurent vingt-trois caricatures de personnages préraphaélites, dont Burne-Jones, qu'il a réalisées à partir de photographies. Les Club Types constituent un merveilleux commentaire sur la société londonienne de la fin du XIXe siècle : une satire légère de la pompe, des habitudes et des penchants des gentlemen qui fréquentaient les clubs de St James's Street et de Pall Mall. Le ton des dessins de Beerbohm est souvent légèrement méchant, mais il est aussi affectueux - car il faisait vraiment partie du monde dont il se moquait.Provenance : William Drummond (Covent Garden Gallery) Veuillez noter que les dessins sont détachés de l'enveloppe. Taille de l'enveloppe : 15 x 9 cm. Taille moyenne des dessins : 5 x 3 cm. Superficie totale des 15 dessins, telle qu'elle apparaît sur la première photo : 20 x 24 cm : 20 x 24cm.Toutes les œuvres sont accompagnées d'un certificat d'authenticité et, dans certains cas, d'un texte d'accompagnement ou d'une biographie de l'artiste. Signé : Non. Inscrit : Sur l'enveloppe d'accompagnement. Hauteur : 20cm (7,9″) Largeur : 24cm (9,4″) État : Globalement en bon état. Légères marques et tonalités par endroits. Certains des dessins sont coupés de près sur les bords, comme créé. Veuillez voir les photos pour les détails. Présenté : Non encadré.
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