Still Life with Pineapple', oil on panel, by Lucien Martial (circa 1960s). Like human life, fruit is perishable and ephemeral, and thus many believe that fruit acts as a representation of the transient nature of our existence. When the fruit in the portrayals appears to be fresh and ripe, this stands as a symbol of abundance, bounty, fertility, youth and vitality. Another fruit rich in symbolism in still life paintings is the pineapple, which can add texture and visual interest to the artwork. But it also implies luxury and wealth. Whether it is Paul Cézanne experimenting with perspective through painting still lifes of oranges or Andy Warhol commenting on American consumerism with an image of a Campbell's soup can, artists have continued to use food as a subject through to the present day. Lucien Martial depicts very ripe fruit in a shallow bowl with pineapple and pear on the side. They sit on a cloth on the table, a clear sign of abundance in this home. This piece is in fair overall condition, newly framed with a French-style linen slip and it is signed by the artist in the lower right hand. There is a pinhold in the upper centre of the painting which does not affect the stability. It is easily repaired by a restoration specialist. About the Artist : Lucien Martial (1892-1987), born into a family of craftsmen in the 10th arrondissement of Paris, his father sold flowers and feathers, his mother worked in embroidery. His teacher noted that his young pupil had a disposition for drawing and encouraged his parents to point him in that direction. He was admitted to the National School of Fine Arts in Fernand Cormon's studio. The 1914-1918 War interrupted his studies when he was mobilised in the infantry. He was seriously wounded by a bullet in the lung and was subsequently decorated with the military medal. Back in Paris, he resumed his studies at the Beaux-Arts. After a stay in the South of France, the Ministry of Foreign Affairs appointed him professor at the School of Fine Arts in Montreal (Quebec) in 1925 where he remained for 10 years. The artist exhibited at the Salon of French artists in 1929 and 1950. He was appointed an official painter of the Navy in 1943, a particular honour in France. He died in Paris in 1987. Dimensions with Frame : H 57 cm / 22.4" W 76.5 cm / 30.1" Dimensions without Frame : H 46 cm / 18.1" W 65 cm / 25.6"
Nature morte à l'ananas", huile sur panneau, par Lucien Martial (vers les années 1960). Comme la vie humaine, les fruits sont périssables et éphémères, et beaucoup pensent donc qu'ils représentent la nature éphémère de notre existence. Lorsque les fruits représentés semblent frais et mûrs, ils symbolisent l'abondance, la générosité, la fertilité, la jeunesse et la vitalité. Un autre fruit riche en symboles dans les natures mortes est l'ananas, qui peut ajouter de la texture et de l'intérêt visuel à l'œuvre d'art. Mais il est aussi synonyme de luxe et de richesse. Que ce soit Paul Cézanne qui expérimente la perspective en peignant des natures mortes d'oranges ou Andy Warhol qui commente le consumérisme américain avec l'image d'une boîte de soupe Campbell, les artistes ont continué à utiliser la nourriture comme sujet jusqu'à aujourd'hui. Lucien Martial représente des fruits très mûrs dans une coupe peu profonde, avec un ananas et une poire à côté. Ils sont posés sur une nappe sur la table, signe évident de l'abondance dans cette maison. Cette œuvre est en bon état général, encadrée récemment avec une toile de lin à la française et signée par l'artiste en bas à droite. Elle est signée par l'artiste en bas à droite. Il y a un pincement en haut au centre de la peinture qui n'affecte pas la stabilité. Elle est facilement réparable par un spécialiste de la restauration. A propos de l'artiste : Lucien Martial (1892-1987), né dans une famille d'artisans du 10e arrondissement de Paris, son père vendait des fleurs et des plumes, sa mère travaillait dans la broderie. Son instituteur remarque que son jeune élève a des dispositions pour le dessin et encourage ses parents à l'orienter dans cette voie. Il est admis à l'École nationale des beaux-arts dans l'atelier de Fernand Cormon. La guerre de 1914-1918 interrompt ses études lorsqu'il est mobilisé dans l'infanterie. Il est grièvement blessé d'une balle dans le poumon et est ensuite décoré de la médaille militaire. De retour à Paris, il reprend ses études aux Beaux-Arts. Après un séjour dans le sud de la France, le ministère des Affaires étrangères le nomme professeur à l'École des beaux-arts de Montréal (Québec) en 1925 où il restera dix ans. L'artiste expose au Salon des artistes français en 1929 et 1950. Il est nommé peintre officiel de la Marine en 1943, un honneur particulier en France. Il meurt à Paris en 1987. Dimensions avec cadre : H 57 cm / 22.4" L 76.5 cm / 30.1" Dimensions sans cadre : H 46 cm / 18.1" L 65 cm / 25.6"
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