Richard Florsheim - Paris Seine - Original Lithograph 1964 Dimensions: 30 x 20 cm Edition of 200 (one of the 200 on Vélin de Rives) Mourlot Press, 1964 Biography Richard Aberle Florsheim was born into a wealthy family on October 25, 1916, in Chicago, Illinois. He attended the Chicago Latin School (1923–34), and the University of Chicago (1935-36), and in the interim, studied in New York with Aaron Bohrod (1934–35). His father subsidized his independent study in France, Italy, central Europe, and the Near East (1936–38). In France he met artist Emile Bernard, and spent time in his studio and visiting museums. He exhibited in France in the late 1930s with the Salon des Refusés, and the Musée du Jeu de Paume honored him by purchasing one of his paintings, Don Quixote. In 1937, he met Helen Porfirieff. They married in 1948. By the summer of 1939, Florsheim’s father no longer supported him and he returned to Chicago, renting a studio on North Avenue. He began working in lithography in 1940 and was included in a two-man show at Quest Gallery, Chicago. In 1942, Florsheim enlisted in the U.S. Navy and served in the Pacific theater as a cartographer and obtained patents for his radar plane-spotting technique. After the war, he resumed his artistic career, exhibiting widely. He helped found the Artists’ League of the Midwest with Artists’ Equity Association of New York, later becoming president of National Equity. In 1947–51, he exhibited at Milwaukee Art Institute and mounted two shows at Luyber Galleries, New York. He also taught at King-Smith School in Washington, DC, and Layton School of Art, Milwaukee (1949–50). With its vibrant, almost acid-tinted colors and abstracted treatment of the landscape as patterns, shapes, and hues, Harbor Lights is typical of Florsheim’s modern paintings. Eliot Alexander could have been describing that work in particular when he wrote in Time magazine: “Florsheim points out that man-made lights are also a part of nature and adds new dimensions to the ordinary conception of what is beautiful.” Florsheim’s study of electrical light constitute what we might call today the “built environment”—emphasizing man’s influence on nature. Florsheim had a summer home in Provincetown, MA, and was a trustee and honorary vice president of Provincetown Art Association. In 1965 he was appointed to the Illinois State Art Council. He was also a member of the Audubon Artists and Society of American Graphic Artists. He died in 1979.
Richard Florsheim - Paris Seine - Lithographie originale 1964 Dimensions : 30 x 20 cm Édition de 200 (une des 200 sur Vélin de Rives) Mourlot Press, 1964 Biographie Richard Aberle Florsheim est né dans une famille riche le 25 octobre 1916 à Chicago, Illinois. Il fréquente l'école latine de Chicago (1923-34) et l'université de Chicago (1935-36) et, dans l'intervalle, étudie à New York avec Aaron Bohrod (1934-35). Son père subventionne ses études indépendantes en France, en Italie, en Europe centrale et au Proche-Orient (1936-38). En France, il rencontre l'artiste Emile Bernard, passe du temps dans son atelier et visite des musées. Il expose en France à la fin des années 1930 avec le Salon des Refusés, et le Musée du Jeu de Paume l'honore en achetant un de ses tableaux, Don Quichotte. En 1937, il rencontre Helen Porfirieff. Ils se marient en 1948. À l'été 1939, le père de Florsheim ne le soutient plus et il retourne à Chicago, où il loue un studio sur North Avenue. Il commence à travailler dans la lithographie en 1940 et participe à une exposition de deux hommes à la Quest Gallery de Chicago. En 1942, Florsheim s'engage dans la marine américaine et sert sur le théâtre du Pacifique comme cartographe et obtient des brevets pour sa technique de repérage des avions par radar. Après la guerre, il reprend sa carrière artistique, exposant largement. Il participe à la fondation de l'Artists' League of the Midwest avec l'Artists' Equity Association of New York, puis devient président de la National Equity. En 1947-51, il expose au Milwaukee Art Institute et monte deux expositions aux Luyber Galleries, New York. Il enseigne également à la King-Smith School à Washington, DC, et à la Layton School of Art, Milwaukee (1949-50). Avec ses couleurs vibrantes, presque acidulées, et son traitement abstrait du paysage sous forme de motifs, de formes et de teintes, Harbor Lights est typique des peintures modernes de Florsheim. Eliot Alexander aurait pu décrire cette œuvre en particulier lorsqu'il a écrit dans le magazine Time : "Florsheim souligne que les lumières artificielles font également partie de la nature et ajoutent de nouvelles dimensions à la conception ordinaire de ce qui est beau" L'étude de Florsheim sur la lumière électrique constitue ce que l'on pourrait appeler aujourd'hui "l'environnement bâti" - soulignant l'influence de l'homme sur la nature. Florsheim avait une résidence d'été à Provincetown, MA, et était administrateur et vice-président honoraire de l'association artistique de Provincetown. En 1965, il a été nommé au Conseil artistique de l'État de l'Illinois. Il était également membre de l'Audubon Artists et de la Society of American Graphic Artists. Il est décédé en 1979.
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