Lili Erzinger, born May 9, 1908 in Zurich, and died October 7, 1964 in Neuchâtel, is a Swiss artist, painter and designer. His work is marked by refined abstraction. She trained at the age of 16, first at the Art School of La Chaux-de-Fonds then left for Paris in 1929 to take courses in particular at the Académie de la Grande Chaumière and at the Académie Ranson until 1936. She studied with André Lhote, Roger Bissière and Fernand Léger with whom she developed her taste for non-figurative painting. He also taught him the importance of drawing as an essential step in plastic construction. The journeys undertaken by Lili Erzinger are important milestones. She stayed in Riga in 1935 and was inspired by the urban landscape that she represented by reducing it to the essential of its lines. She also works on the background which loses its three-dimensional aspect to become a colored solid. In 1936, she taught painting and art history in Saint-Louis in the United States and later declared that she had been strongly marked by the intense colors and blacks and the dynamism of the country. The motif of the flame whose silhouette she draws with a sinuous line was inspired by a religious ceremony she attended in Einsiedeln in 1937. Among Lili Erzinger's artistic affinities and influences, we can cite Vassily Kandinsky, Jean Arp and Sophie Taueber-Arp. The theoretical ideas of the first inspire his own plastic research. Indeed, the notion of “inner resonance” is a fundamental question of Lili Erzinger's work. She met the Arp couple at the end of the 1930s and following the death of Sophie Taueber, Lili Erzinger went to Jean Arp's studio in Meudon to restore some of his wife's paintings, at the latter's request. Lili Erzinger settles again and definitively in Switzerland, in Neuchâtel at the start of the Second World War. She presented her works at the exhibitions of the Allianz group in Zurich in 1942, 1947 and 1954 and at the Salon des Réalités Nouvelles in Paris between 1946 and 1949. She died on October 7, 1964 in Neuchâtel at the age of 56.
Lili Erzinger, née le 9 mai 1908 à Zurich et morte le 7 octobre 1964 à Neuchâtel, est une artiste, peintre et designer suisse. Son œuvre est marquée par une abstraction raffinée. Elle se forme dès l'âge de 16 ans, d'abord à l'école d'art de La Chaux-de-Fonds puis part à Paris en 1929 pour suivre des cours notamment à l'Académie de la Grande Chaumière et à l'Académie Ranson jusqu'en 1936. Elle étudie avec André Lhote, Roger Bissière et Fernand Léger auprès duquel elle développe son goût pour la peinture non figurative. Il lui enseigne également l'importance du dessin comme étape essentielle de la construction plastique. Les voyages entrepris par Lili Erzinger sont des étapes importantes. Elle séjourne à Riga en 1935 et s'inspire du paysage urbain qu'elle représente en le réduisant à l'essentiel de ses lignes. Elle travaille également sur le fond qui perd son aspect tridimensionnel pour devenir un aplat coloré. En 1936, elle enseigne la peinture et l'histoire de l'art à Saint-Louis aux Etats-Unis et déclarera plus tard avoir été fortement marquée par les couleurs et les noirs intenses et le dynamisme du pays. Le motif de la flamme dont elle dessine la silhouette d'une ligne sinueuse lui a été inspiré par une cérémonie religieuse à laquelle elle a assisté à Einsiedeln en 1937. Parmi les affinités et influences artistiques de Lili Erzinger, on peut citer Vassily Kandinsky, Jean Arp et Sophie Taueber-Arp. Les idées théoriques du premier inspirent ses propres recherches plastiques. En effet, la notion de "résonance intérieure" est une question fondamentale dans le travail de Lili Erzinger. Elle rencontre le couple Arp à la fin des années 1930 et, après la mort de Sophie Taueber, Lili Erzinger se rend dans l'atelier de Jean Arp à Meudon pour restaurer des tableaux de son épouse, à la demande de cette dernière. Lili Erzinger s'installe à nouveau et définitivement en Suisse, à Neuchâtel, au début de la Seconde Guerre mondiale. Elle présente ses œuvres aux expositions du groupe Allianz à Zurich en 1942, 1947 et 1954 et au Salon des Réalités Nouvelles à Paris entre 1946 et 1949. Elle est décédée le 7 octobre 1964 à Neuchâtel à l'âge de 56 ans.
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