Painter born on February 25, 1922 in La Souste, and died on September 24, 1979 in Sion. Artist of painting, mosaic, stained glass, glass painting, drawing, acrylic painting, building decoration and oil painting. Commercial employee in Lausanne where he emigrated in 1940, Andenmatten painted as an autodidact and first exhibited with “Sunday painters”. The advice of Jacques Berger then of Georges Aubert, the support of the art critic André Kuenzi and that of the Cantonal Museum of Fine Arts of Valais marked the first stages of a series of distinctions that marked his career during the 1950s: first personal exhibitions in Lausanne and Sion in 1953, admission to the Society of Swiss Painters, Sculptors and Architects (SPSAS) in 1954, Federal Fine Arts Exchange in 1955 and 1958, first exhibition in German-speaking Switzerland in Basel in 1956, Bourse Alice Bailly in 1957. A third federal grant obtained in 1959 commits him to return to Valais and devote himself entirely to painting. With his wife, he opened the same year in Sion the first private and permanent art gallery in the canton, the Carrefour des arts. For ten years, he determined its temperate modernist line and thus secured a central position on the Valais artistic scene. The founding and presidency of the cantonal section of the SPSAS in 1972, followed by a monograph and a retrospective of his work at the Manoir de Martigny in 1977 marked the peak of his recognition among the public and among artists from Valais. The Cantonal Museum of Fine Arts in Sion devoted a critical retrospective to him in 1989. His first self-taught works betray a “modern” interest for surface and color, more than for space and depth. From the beginning of the 1950s, his compositions, while remaining figurative, became geometrized and resorted to an almost pure color. His iconographic repertoire is fixed definitively in still life and especially in the landscape, a genre fueled by several trips. Like many artists, however, he suffered the impact of the exhibition Abstract painting in Switzerland presented in Neuchâtel in 1957. He then experienced a short non-figurative period. The return to Valais brought it to an abrupt end; he then seeks a middle way revealed to him by the southern light during a stay in Spain in 1963. In his compositions now simplified, sometimes reduced to a horizon line, he resorts to very clear tones that he subtly modulates by laminating thin films of acrylic paint. The last ten years of its production are marked by an almost monochrome. The apparent immateriality of the pictorial surface and the search for a luministic space recall the works of Mark Rothko, which he discovered during a trip to the United States in 1969. The snowy landscape then becomes his favored motif. Tending towards abstraction, Andenmatten draws from it compositions that maintain the fundamental dialectic of all his painted work, between figuration and non-figuration, between tradition and modernity.
Peintre né le 25 février 1922 à La Souste, et mort le 24 septembre 1979 à Sion. Artiste de peinture, mosaïque, vitrail, peinture sur verre, dessin, peinture acrylique, décoration de bâtiments et peinture à l'huile. Employé de commerce à Lausanne où il émigre en 1940, Andenmatten peint en autodidacte et expose d'abord avec les "peintres du dimanche". Les conseils de Jacques Berger puis de Georges Aubert, le soutien du critique d'art André Kuenzi et celui du Musée cantonal des Beaux-Arts du Valais marquent les prémices d'une série de distinctions qui jalonnent sa carrière durant les années 1950 : premières expositions personnelles à Lausanne et à Sion en 1953, admission à la Société des peintres, sculpteurs et architectes suisses (SPSAS) en 1954, Bourse fédérale des Beaux-Arts en 1955 et 1958, première exposition en Suisse alémanique à Bâle en 1956, Bourse Alice Bailly en 1957. Une troisième bourse fédérale obtenue en 1959 l'engage à revenir en Valais et à se consacrer entièrement à la peinture. Avec son épouse, il ouvre la même année à Sion la première galerie d'art privée et permanente du canton, le Carrefour des arts. Pendant dix ans, il en détermine la ligne moderniste tempérée et s'assure ainsi une position centrale sur la scène artistique valaisanne. La fondation et la présidence de la section cantonale de la SPSAS en 1972, suivies d'une monographie et d'une rétrospective de son œuvre au Manoir de Martigny en 1977 marquent l'apogée de sa reconnaissance auprès du public et des artistes valaisans. Le Musée cantonal des Beaux-Arts de Sion lui consacre une rétrospective critique en 1989. Ses premières œuvres autodidactes trahissent un intérêt " moderne " pour la surface et la couleur, plus que pour l'espace et la profondeur. Dès le début des années 1950, ses compositions, tout en restant figuratives, se géométrisent et recourent à une couleur presque pure. Son répertoire iconographique se fixe définitivement dans la nature morte et surtout dans le paysage, un genre alimenté par plusieurs voyages. Comme de nombreux artistes, il subit cependant l'impact de l'exposition Peinture abstraite en Suisse présentée à Neuchâtel en 1957. Il connaît alors une courte période non figurative. Le retour en Valais y met un terme brutal ; il cherche alors une voie médiane que lui révèle la lumière du sud lors d'un séjour en Espagne en 1963. Dans ses compositions désormais simplifiées, parfois réduites à une ligne d'horizon, il recourt à des tons très clairs qu'il module subtilement en laminant de fines pellicules de peinture acrylique. Les dix dernières années de sa production sont marquées par un quasi-monochrome. L'apparente immatérialité de la surface picturale et la recherche d'un espace luminique rappellent les œuvres de Mark Rothko, qu'il découvre lors d'un voyage aux États-Unis en 1969. Le paysage enneigé devient alors son motif de prédilection. Tendant vers l'abstraction, Andenmatten en tire des compositions qui maintiennent la dialectique fondamentale de toute son œuvre peinte, entre figuration et non-figuration, entre tradition et modernité
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