Leiko Ikemura artwork made in 2015. Monotype. Title, Paisajes con el monte Fuji 15. Edition of 1. Numbered and hand signed by artist. Painter, draughtswoman, sculptor, and photographer Leiko Ikemura depicts confrontations between an obscure female subject and mystical landscapes. After spending the first half of her 30-year career studying the expressive possibilities of oil and watercolors in semi-abstract portraits and landscapes, she turned to sculpture in 1984. Mixing eastern and western sculptural traditions, Ikemura worked with bronze, terracotta, and clay to form varied biomorphic forms and fragments of female figures. The turn to semi-figurative sculpture affected the rest of her oeuvre, as these nameless and obscure female figures entered her work, beginning to populate her paintings and photographs. The figures often merge with her landscapes, creating indistinct abstract forms and swathes of color in a return to the expressiveness of her early work. Ikemura uses her intensely formal practice to address questions of gender, war, and religion.
Œuvre d'art de Leiko Ikemura réalisée en 2015. Monotype. Titre, Paisajes con el monte Fuji 15. Edition de 1. Numérotée et signée à la main par l'artiste. Peintre, dessinatrice, sculptrice et photographe, Leiko Ikemura dépeint des confrontations entre un sujet féminin obscur et des paysages mystiques. Après avoir passé la première moitié de sa carrière de 30 ans à étudier les possibilités expressives de l'huile et de l'aquarelle dans des portraits et des paysages semi-abstraits, elle s'est tournée vers la sculpture en 1984. Mélangeant les traditions sculpturales orientales et occidentales, Ikemura a travaillé le bronze, la terre cuite et l'argile pour créer des formes biomorphiques variées et des fragments de figures féminines. Le passage à la sculpture semi-figurative a eu des répercussions sur le reste de son œuvre, puisque ces figures féminines obscures et sans nom ont fait leur entrée dans son travail et ont commencé à peupler ses peintures et ses photographies. Les figures se fondent souvent dans ses paysages, créant des formes abstraites indistinctes et des étendues de couleurs, dans un retour à l'expressivité de ses premières œuvres. Ikemura utilise sa pratique intensément formelle pour aborder les questions de genre, de guerre et de religion.
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