The turbulent life of this Dutch sculptor and decorative artist has been beautifully described by Marcel Brouwer and Joep Haffmans. They say that Cris Achterberg was controversial and marked by his role in the Second World War and eventually his work is exhibited outside his own shop one more time in June 1944 (32). After his internment and trial, he died on November 21, 1948. Brouwer and Haffmans describe that Agterberg's creative development began around 1906, when he initially engaged in pottery making. In addition to being a sculptor and decorative artist, he has developed strongly during his career as a furniture designer, graphic designer, textile and leather designer, jewelery maker and metalworker. Through a long series of short-term employment contracts, he decides to start his own business around 1918 after the closure of his last permanent employer, the N.V. Nederlandsche Betonijzerbouw.
Design
This table lamp dates from his metal industry period in his studio in Utrecht and beautifully reflects his special gift as a designer. A dark and strong patinated brass is beaten on a wooden round base, which is riveted at four points with mounting nails. This is an intentional part of the design. A sharp edge has been applied at a height of two centimeters and it seems as if the brass that surrounds the foot continues on the horizontal part of the foot. That edge is also two centimeters, after which a still heavily patinated but lighter brass adorns the conical tapering part of the base. The closed lampshade is pleasantly proportioned to the base. It may therefore be no coincidence that the diameter of the shade is thirty-five centimeters compared to seventeen and a half centimeters of the foot. The shade is mounted on four square solid arms that are fixed to the conical base with four screws. A brass trim adorns the edge of the shade and is secured by means of four ball nuts. The oiled parchment forms the main part of the lampshade and radiates softness and warmth, and when the light is turned on it creates a dark orange glow. The so-called "hat" is also made of brass and also features a ball nut. The lamp is completely in original condition and has been very well preserved.
Condition
Small imperfections are of course inherent to the age of this object and above all add charm and character.
Source
Marcel Brouwer and Joep Hafmans. “Chris Achterberg, Sculptor and Decorative Artist”. Optima, 2001, Vianen."
La vie mouvementée de ce sculpteur et artiste décorateur néerlandais a été magnifiquement décrite par Marcel Brouwer et Joep Haffmans. Selon eux, Cris Achterberg était controversé et marqué par son rôle dans la Seconde Guerre mondiale et son œuvre est finalement exposée une fois de plus à l'extérieur de sa propre boutique en juin 1944 (32). Après son internement et son procès, il meurt le 21 novembre 1948. Brouwer et Haffmans décrivent que le développement créatif d'Agterberg a commencé vers 1906, lorsqu'il s'est d'abord lancé dans la fabrication de poteries. En plus d'être sculpteur et artiste décorateur, il s'est fortement développé au cours de sa carrière en tant que designer de meubles, graphiste, designer de textile et de cuir, bijoutier et métallurgiste. Après une longue série de contrats de travail de courte durée, il décide de créer sa propre entreprise vers 1918, après la fermeture de son dernier employeur permanent, la N.V. Nederlandsche Betonijzerbouw.
Conception
Cette lampe de table date de la période où il travaillait dans l'industrie métallurgique, dans son studio d'Utrecht, et reflète parfaitement son talent particulier de designer. Un laiton patiné sombre et solide est battu sur une base ronde en bois, qui est rivetée en quatre points avec des clous de montage. Il s'agit d'un élément intentionnel du design. Un bord tranchant a été appliqué à une hauteur de deux centimètres et il semble que le laiton qui entoure le pied se poursuive sur la partie horizontale du pied. Cette arête est également de deux centimètres, après quoi un laiton encore fortement patiné mais plus clair orne la partie conique et effilée du pied. L'abat-jour fermé est agréablement proportionné à la base. Ce n'est donc peut-être pas un hasard si le diamètre de l'abat-jour est de trente-cinq centimètres, contre dix-sept centimètres et demi pour le pied. L'abat-jour est monté sur quatre bras solides carrés qui sont fixés à la base conique à l'aide de quatre vis. Une garniture en laiton orne le bord de l'abat-jour et est fixée à l'aide de quatre écrous à billes. Le parchemin huilé constitue la partie principale de l'abat-jour et rayonne de douceur et de chaleur, et lorsque la lumière est allumée, il crée une lueur orange foncé. Le "chapeau" est également en laiton et comporte lui aussi un écrou à bille. La lampe est entièrement dans son état d'origine et a été très bien conservée.
État de conservation
Les petites imperfections sont bien sûr inhérentes à l'âge de cet objet et lui donnent surtout du charme et du caractère.
Origine de l'objet
Marcel Brouwer et Joep Hafmans. "Chris Achterberg, sculpteur et artiste décorateur". Optima, 2001, Vianen."
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