Etching, aquatint and drypoint on BFK Rives paper.
Striking etching by Juan Barjola, signed in the lower right corner and numbered on the left (49/99). Under the title "Tauromaquia: caída y cogida" it represents a bullfighting scene full of drama. The series to which it belongs is characterized by depicting scenes of constant struggle. In it, the characters in the bullring are dramatically intermingled with those in the arena: spectators, picadors, bullfighters and bulls. Within bullfighting, the theme most widely represented by the author was precisely the moment of the horse's participation, with a fatal outcome for the latter. A triumphal moment is never represented.
As Antonio Gamoneda describes in his work Barjola, tauromaquia y destino: "I believe that always, the horse has the role of a victim who has been victimized, veiled and dragged to death by an action to which it is alien, an action in which the horse is the "innocent". That is why there is always a gesture of supreme pain, of protest, of supplication in the emergence of its head, in the horrible twitching of its teeth. If there is pity in Barjola's paintings (which there is, I am sure), its representation is entrusted to those horse heads in their unbearable, clamorous expression."
In general, Barjola's work is deeply marked by the warlike atmosphere of the time he lived in, but it stands out in a special way in the series of engravings of the Tauromaquia, directly inspired by the tensions and traumas suffered during the Spanish Civil War and by Rafael Alberti's verses on this subject. They are also often related to "Guernica" (1937), for the immortalized representation of the horrors of war and, in this particular case, for the horse's head as a symbol of pain and suffering.
An author of great personality, he uses the expressionist style. Reality is deformed in order to be expressed in a much more subjective way, showing feelings and emotions under a filter of pessimism. Dark, sordid themes are chosen, a degraded world, full of loneliness, misery, anguish, violence and death, all this by means of fast, loose and expressive brushstrokes and a clear rejection of mimesis, all this as a reflection of the existentialist bitterness and the tragic vision of the human being and of life.
Juan Barjola (1919-2004)
Born in Extremadura, Juan Barjola was an internationally recognized author, whose work oscillates between abstraction and a very personal expressionism. He trained at the School of Arts and Crafts of Badajoz, the School of Fine Arts of San Fernando and the School of Arts and Crafts of Madrid. Thanks to a scholarship from the Juan March Foundation, he traveled to Paris and Belgium, where he continued his apprenticeship.
Among the numerous awards he received, the Medal of Extremadura, in 1991, the Eugenio d'Ors Gold Medal, in 1963, and the National Plastic Arts Award, in 1988, stand out.
Gravure, aquatinte et pointe sèche sur papier BFK Rives.
Gravure à l'eau-forte de Juan Barjola, signée dans le coin inférieur droit et numérotée à gauche (49/99). Sous le titre "Tauromaquia : caída y cogida", elle représente une scène de tauromachie pleine de drame. La série à laquelle elle appartient se caractérise par des scènes de lutte constante. Les personnages des arènes se mêlent dramatiquement à ceux de l'arène : spectateurs, picadors, toreros et taureaux. Dans la tauromachie, le thème le plus représenté par l'auteur est précisément le moment de la participation du cheval, avec une issue fatale pour ce dernier. Le moment du triomphe n'est jamais représenté.
Comme le décrit Antonio Gamoneda dans son ouvrage Barjola, tauromaquia y destino : "Je crois que le cheval a toujours le rôle d'une victime qui a été victime, voilée et traînée à la mort par une action à laquelle il est étranger, une action dans laquelle le cheval est l'"innocent". C'est pourquoi il y a toujours un geste de suprême douleur, de protestation, de supplication dans l'émergence de sa tête, dans l'horrible crispation de ses dents. S'il y a de la pitié dans les tableaux de Barjola (et il y en a, j'en suis sûr), sa représentation est confiée à ces têtes de chevaux dans leur expression insupportable et clamante."
En général, l'œuvre de Barjola est profondément marquée par l'atmosphère guerrière de l'époque dans laquelle il a vécu, mais elle se distingue de manière particulière dans la série des gravures de la Tauromaquia, directement inspirée par les tensions et les traumatismes subis pendant la guerre civile espagnole et par les vers de Rafael Alberti sur ce sujet. Elles sont également souvent liées à "Guernica" (1937), pour la représentation immortalisée des horreurs de la guerre et, dans ce cas particulier, pour la tête du cheval en tant que symbole de la douleur et de la souffrance.
Auteur de grande personnalité, il utilise le style expressionniste. La réalité est déformée pour être exprimée de manière beaucoup plus subjective, montrant les sentiments et les émotions sous un filtre de pessimisme. Il choisit des thèmes sombres et sordides, un monde dégradé, plein de solitude, de misère, d'angoisse, de violence et de mort, tout cela au moyen de coups de pinceau rapides, lâches et expressifs et d'un rejet clair de la mimesis, tout cela comme un reflet de l'amertume existentialiste et de la vision tragique de l'être humain et de la vie.
Juan Barjola (1919-2004)
Né en Estrémadure, Juan Barjola est un auteur internationalement reconnu, dont l'œuvre oscille entre l'abstraction et un expressionnisme très personnel. Il a été formé à l'École des arts et métiers de Badajoz, à l'École des beaux-arts de San Fernando et à l'École des arts et métiers de Madrid. Grâce à une bourse de la Fondation Juan March, il s'est rendu à Paris et en Belgique, où il a poursuivi son apprentissage.
Parmi les nombreux prix qu'il a reçus, il convient de souligner la médaille d'Estrémadure, en 1991, la médaille d'or Eugenio d'Ors, en 1963, et le prix national des arts plastiques, en 1988.
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