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An original 18th-century wash drawing, John Henderson, Boats near a Jetty.This ethereal and poetic drawing in grey wash is one of a body of work described as Monro School—a name strongly associated with the early work of J.M.W. Turner and Thomas Girtin.John Henderson Senior (1764–1843), amateur artist and wealthy patron, was a neighbour of Dr Thomas Munro (1759–1833) at Adelphi Terrace on the bank of the Thames at Charing Cross, London. Dr Monro, physician to the King, would invite young artists to his home on winter Friday evenings, retaining their work and giving them three and sixpence and a supper of oysters. Most notable among the young artists were Turner and Girtin, who were commissioned to copy sketches by older artists such as John Robert Cozens, Thomas Hearne and Edward Dayes. Henderson also made his drawings available for copying, and it is thought that he, in turn, copied the young artists' work.Products of the Monro School were often, like the present work, grey or blue monochrome wash drawings. Some works were collaborations, and in particular Henderson seems to have some share in the series of blue-grey drawings of shipping subjects at Dover, some of which are in the Turner bequest at the British Museum. The coastal location of the present subject is unknown, but works by or attributed to Henderson in the collections at Tate, the British Museum and Yale Centre for British Art include subjects at Dover, Weymouth and Yarmouth.For the present-day collector, Monro School works are particularly intriguing because of the complex interrelationship between Turner, Girtin and other artists associated with Monro, and the stylistic uniformity in all their work.John Henderson's elder son, also John, was an important collector who bequeathed a large collection of works, including Girtin watercolours, to the British Museum and Old Masters to the National Gallery, London. His younger son was the sporting painter Charles Cooper Henderson, who specialised in horses and coaches.Provenance: from the Collection of Dr E.M. Brett of Hampstead. Abbott & Holder, 30 Museum Street, WC1A 1LH.On watermarked laid paper. The watermark appears to be the following: heraldic lion rampant wielding sword and holding a bundle of seven darts and a hat impaled on a lance. This was the symbol of the united Dutch republics (1581–1795), used as a watermark from 1654 to 1720. The motto encircling the lion appears to read: 'Pro Patria Eiusque Libertate' (For Country and Liberty) and a banner underneath bears the Dutch word Vryheid, 'freedom'.All artworks come with a Certificate of Authenticity and—if it is a collection artwork—its accompanying collection text or artist biography. Signed: No. Height: 17.3cm (6.8″) Width: 26.3cm (10.4″) Condition: Some minor age toning and faint foxing to the paper. There is some slight creasing to the paper, including an light oblique crease towards the upper left corner. Some wear to the edges of the paper, with a short 1cm repaired tear to the upper edge. Please see photos for detail. Presented: Unframed. The picture is accompanied by an historic cataloguing label, as shown.
Ce dessin éthéré et poétique au lavis gris fait partie d'un ensemble d'œuvres décrit comme l'école Monro - un nom fortement associé aux premières œuvres de J.M.W. Turner et Thomas Girtin.John Henderson Senior (1764-1843), artiste amateur et riche mécène, était le voisin du Dr Thomas Munro (1759-1833) à Adelphi Terrace, sur la rive de la Tamise à Charing Cross, à Londres. Le Dr Monro, médecin du roi, invitait de jeunes artistes chez lui les vendredis soirs d'hiver, retenant leurs œuvres et leur donnant trois pence et six pence ainsi qu'un souper d'huîtres. Les plus notables parmi les jeunes artistes étaient Turner et Girtin, qui étaient chargés de copier des croquis d'artistes plus âgés tels que John Robert Cozens, Thomas Hearne et Edward Dayes. Henderson mettait également ses dessins à disposition pour qu'ils soient copiés, et l'on pense qu'il copiait à son tour le travail des jeunes artistes.Les produits de l'école Monro étaient souvent, comme la présente œuvre, des dessins au lavis monochromes gris ou bleus. Les produits de l'école Monro étaient souvent, comme la présente œuvre, des dessins au lavis monochromes gris ou bleus. Certaines œuvres étaient des collaborations et, en particulier, Henderson semble avoir participé à la série de dessins bleu-gris de sujets maritimes à Douvres, dont certains font partie du legs Turner au British Museum. L'emplacement côtier du sujet actuel est inconnu, mais les œuvres de Henderson ou qui lui sont attribuées dans les collections de la Tate, du British Museum et du Yale Centre for British Art comprennent des sujets à Douvres, Weymouth et Yarmouth.Pour le collectionneur actuel, les œuvres de l'école Monro sont particulièrement intrigantes en raison des relations complexes entre Turner, Girtin et d'autres artistes associés à Monro, et de l'uniformité stylistique de toutes leurs œuvres.Le fils aîné de John Henderson, également John, était un important collectionneur qui a légué une grande collection d'œuvres, notamment des aquarelles de Girtin, au British Museum et des maîtres anciens à la National Gallery de Londres. Son fils cadet était le peintre sportif Charles Cooper Henderson, spécialisé dans les chevaux et les carrosses.Provenance : de la collection du Dr E.M. Brett de Hampstead. Abbott & Holder, 30 Museum Street, WC1A 1LH.Sur papier vergé filigrané. Le filigrane semble être le suivant : lion héraldique rampant brandissant une épée et tenant un faisceau de sept dards et un chapeau empalé sur une lance. Il s'agit du symbole des républiques néerlandaises unies (1581-1795), utilisé en filigrane de 1654 à 1720. La devise qui entoure le lion semble être "Pro Patria Eiusque Libertate" (Pour la patrie et la liberté) et une bannière en dessous porte le mot néerlandais Vryheid, "liberté".Toutes les œuvres d'art sont accompagnées d'un certificat d'authenticité et, s'il s'agit d'une œuvre de collection, du texte de collection ou de la biographie de l'artiste qui l'accompagne. Signé : Non. Hauteur : 17,3cm (6,8″) Largeur : 26,3cm (10,4″) État : Quelques légères taches d'âge et de légères rousseurs sur le papier. Il y a quelques légers plis sur le papier, dont un léger pli oblique vers le coin supérieur gauche. Quelques usures sur les bords du papier, avec une courte déchirure réparée de 1cm sur le bord supérieur. Veuillez voir les photos pour plus de détails. Présenté : Non encadré. L'image est accompagnée d'une étiquette de catalogage historique, comme montré.
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