Remarkable museum quality Empire mantel clock “Le Portefaix” in patinated and gilded bronze with a superb case designed by the bronzier Jean-André Reiche. He registered the design in January 1808 and the watercolour drawing with the design is in the collection of the Musée des Arts Décoratifs in Paris The novelty of the composition is the free standing figure, where the clockwork is part of the figure, allowing one to view the clock from every side. The figure carries a large bundle of cotton on his back. Further, in his right hand he holds a letter and with his left hand he leans on a cane. Finally, the oval base features an applied decoration of a monkey, swinging between two palm leaves. In the period several models of clocks with the theme of the “Bon Sauvage” were designed, all of them inspired by the novel Paul et Virginie by Bernardin de Saint-Pierre. This Empire mantel clock Le Portefaix is in an excellent state of preservation with original mercury gilding and mat and glossy details. Also it is in perfectly working condition. The clock comes complete with its pendulum, key and bell. Details Of The Empire Mantel Clock “Le Portefaix” Designed By Jean-André Reiche and Retailed by Tiffany and Co around 1900 Dimensions: height 35 cm, width 28 cm, depth 10 cm. Jean-André Reiche (1752-1817) The case is one of a number created by Jean-André Reiche (1752-1817) who was one of the leading Parisian bronziers during the Empire period. Like Jean-Simon Deverberie, he gained particular renown for his Pendules Au Nègre. The son of a shop owner from Leipzig, Reiche was baptised in Leipzig’s Sainte-Nicole Church on 13th August 1752, where his surname was recorded as Reich. Jean-André probably changed his name to accord with French conventions when, like a number of German ébénistes, he moved to Paris where he was received as master founder in June 1785. from his workshop in rue Notre-Dame-de-Nazareth he began specialising in the production of clock cases which especially thrived after the abolition of the guilds during the French Revolution. This meant that Reiche could now create every aspect of a clock case, employing a team of workmen from modelers, casters and chasers to marble workers. His renown immediately grew as a marchand-fabricant de bronzes and especially as a supplier to the Emperor. When he died on 18th March 1817, Jean-André Reiche left his business to his son Jean Reiche. Literature Collection of the Musée des Arts Decoratifs, Paris, showing a version of this clock deriving from the collection of famous collector Raymond Jeanvrot (Bordeaux, 1884-1966). Pierre Kjellberg, “Encyclopédie de la Pendule Française du Moyen Age au XXe Siècle”, 1997, p. 343. Elke Niehüser, “French Bronze Clocks”, 1997, p. 149.240. Spanish Royal collection, “Catálogo de Relojes del Patrimonio Nacional”, 1987, p. 118. Tardy II, p. 358.1.
Remarquable pendule de cheminée Empire "Le Portefaix" de qualité muséale en bronze patiné et doré avec un superbe boîtier conçu par le bronzier Jean-André Reiche. Il a déposé le modèle en janvier 1808 et le dessin à l'aquarelle du modèle se trouve dans la collection du musée des Arts décoratifs de Paris. La nouveauté de la composition est la figure libre, où le mécanisme d'horlogerie fait partie de la figure, ce qui permet de voir la pendule de tous les côtés. Le personnage porte sur son dos un gros paquet de coton. De plus, il tient une lettre dans sa main droite et s'appuie sur une canne dans sa main gauche. Enfin, la base ovale est ornée d'une décoration appliquée représentant un singe se balançant entre deux feuilles de palmier. Plusieurs modèles de pendules sur le thème du "Bon Sauvage" ont été conçus à cette époque, tous inspirés du roman Paul et Virginie de Bernardin de Saint-Pierre. Cette pendule de cheminée Empire Le Portefaix est en excellent état de conservation avec sa dorure au mercure d'origine et ses détails mats et brillants. Elle est également en parfait état de fonctionnement. L'horloge est livrée complète avec son pendule, sa clé et sa cloche. Détails de la pendule Empire "Le Portefaix" Dessinée par Jean-André Reiche et vendue par Tiffany and Co vers 1900 Dimensions : hauteur 35 cm, largeur 28 cm, profondeur 10 cm. Jean-André Reiche (1752-1817) Le boîtier est l'un des nombreux modèles créés par Jean-André Reiche (1752-1817), l'un des principaux bronziers parisiens de la période Empire. Comme Jean-Simon Deverberie, il s'est notamment fait connaître par ses Pendules Au Nègre. Fils d'un commerçant de Leipzig, Reiche est baptisé à l'église Sainte-Nicole de Leipzig le 13 août 1752, où son nom de famille est enregistré comme Reich. Jean-André a probablement changé de nom pour se conformer aux conventions françaises lorsque, comme un certain nombre d'ébénistes allemands, il s'est installé à Paris où il a été reçu maître fondeur en juin 1785. Depuis son atelier de la rue Notre-Dame-de-Nazareth, il s'est spécialisé dans la production de boîtiers d'horlogerie, qui a particulièrement prospéré après l'abolition des guildes pendant la Révolution française. Reiche peut alors créer tous les aspects d'un boîtier d'horloge, employant une équipe d'ouvriers allant du modeleur au marbrier, en passant par le fondeur et le ciseleur. Sa renommée s'accroît immédiatement en tant que marchand-fabricant de bronzes et surtout en tant que fournisseur de l'Empereur. A sa mort, le 18 mars 1817, Jean-André Reiche laisse son entreprise à son fils Jean Reiche. Collection littéraire du musée des Arts décoratifs, Paris, montrant une version de cette horloge provenant de la collection du célèbre collectionneur Raymond Jeanvrot (Bordeaux, 1884-1966). Pierre Kjellberg, "Encyclopédie de la Pendule Française du Moyen Age au XXe Siècle", 1997, p. 343. Elke Niehüser, "French Bronze Clocks", 1997, p. 149.240. Collection royale espagnole, "Catálogo de Relojes del Patrimonio Nacional", 1987, p. 118. Tardy II, p. 358.1.
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