Study of a Bust (Red pencil) is a vintage, beautiful, and rare collotype from “Gustav Klimt: Fünfundzwanzig Handzeichnungen”, a limited-edition collection of 25 monochrome and two-tone collotypes after drawings by Gustav Klimt. Published by Gilhofer and Ranschburg, Vienna, July 1919, just one year after Klimt's death, with a sophisticated technique to perfectly reproduce Klimt's pencil strokes. Edition of 500 numbered prints, with the first group numbered I-X and the second numbered 11-500. This is a beautiful monochrome red original print of a female bust study, realized with a fluid line. Signed on stone on the lower right margin. In excellent conditions, including an ivory-colored cardboard passepartout that we wanted to keep in its original state (cm 59.3 x 40). Original Title: Studie: Brustbild (Rotstift). The original pencil sketch is held at the Lederer Collection, in Vienna, together with the other original drawings of the portfolio. All the works were printed posthumously, one year after Klimt’s death, by the Kunstanstalt Max Jaffé, a Viennese specialist in fine art collotypes. The complex collotype printing process perfectly rendered Klimt’s remarkably spontaneous drawing style. This dichromate-based photographic process was invented in 1856. The gelatin plates required a very delicate preparation involving light exposure, washing, and drying. Collotype plates could not be re-used: the limited-edition prints from colloid ink were stable and they had no chance of fading like other photographic processes of the time. Later on, commercial lithography replaced this technique, which has now become nearly forgotten. The importance of this portfolio lies in the aesthetic achievement of capturing the variations of Klimt's style between 1898 and 1917. These drawings of women are suffused by a veil of sexuality, well-accepted by the Viennese society. Fünfundzwanzig Handzeichnungen is erotic material that would circulate privately among Vienna's upper-class men. The emotional fluidity of Klimt’s erotic drawings created and still creates an intense psychological reaction in the viewer. Fünfundzwanzig Handzeichnungen reveals the female world in Klimt's eyes. He meticulously observes both nubile young girls and craggy old women. His drawings demonstrate his unstoppable creative energy and his expertise in the technique.
Study of a Bust (Red pencil) est un collotype vintage, beau et rare de "Gustav Klimt : Fünfundzwanzig Handzeichnungen", une collection en édition limitée de 25 collotypes monochromes et bicolores d'après des dessins de Gustav Klimt. Publié par Gilhofer et Ranschburg, Vienne, juillet 1919, un an seulement après la mort de Klimt, avec une technique sophistiquée pour reproduire parfaitement les coups de crayon de Klimt. Edition de 500 tirages numérotés, le premier groupe étant numéroté I-X et le second 11-500. Il s'agit d'une belle épreuve originale monochrome rouge d'une étude de buste féminin, réalisée avec une ligne fluide. Signée sur pierre dans la marge inférieure droite. En excellent état, y compris un passepartout en carton de couleur ivoire que nous avons voulu conserver dans son état d'origine (cm 59,3 x 40). Titre original : Étude : Brustbild (Rotstift). L'esquisse originale au crayon est conservée à la Collection Lederer, à Vienne, avec les autres dessins originaux du portfolio. Toutes les œuvres ont été imprimées à titre posthume, un an après la mort de Klimt, par la Kunstanstalt Max Jaffé, un spécialiste viennois des collages d'art. Le procédé complexe d'impression par collotypie a parfaitement rendu le style de dessin remarquablement spontané de Klimt. Ce procédé photographique à base de bichromates a été inventé en 1856. Les plaques de gélatine nécessitaient une préparation très délicate comprenant une exposition à la lumière, un lavage et un séchage. Les plaques de collotypie ne pouvaient pas être réutilisées : les tirages en édition limitée à l'encre colloïdale étaient stables et n'avaient aucune chance de se décolorer comme les autres procédés photographiques de l'époque. Plus tard, la lithographie commerciale a remplacé cette technique, aujourd'hui presque oubliée. L'importance de ce portfolio réside dans l'exploit esthétique consistant à capturer les variations du style de Klimt entre 1898 et 1917. Ces dessins de femmes sont imprégnés d'un voile de sexualité, bien accepté par la société viennoise. Les Fünfundzwanzig Handzeichnungen sont du matériel érotique qui circulerait en privé parmi les hommes de la haute société viennoise. La fluidité émotionnelle des dessins érotiques de Klimt créait et crée encore une réaction psychologique intense chez le spectateur. Les Fünfundzwanzig Handzeichnungen révèlent le monde féminin aux yeux de Klimt. Il observe méticuleusement aussi bien les jeunes filles nubiles que les vieilles femmes aux traits escarpés. Ses dessins démontrent son énergie créatrice inépuisable et sa maîtrise de la technique
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