Mid-Century Modern Brazilian easy chairs and ottoman by Jean Gillon for Italma Wood Art, Brazil, 1960s. Romanian-born, naturalized Brazilian Jean Gillon was an architect-designer best known for his design company Italma WoodArt, for which he designed a range of furniture collections crafted from Brazilian rosewood, or jacaranda, in the 1960s and 1970s. Born 1919 in Ia?i, Gillon fluttered between a variety of European residences amid early adulthood. After graduating from Iasi’s George Enescu National University of Arts, Gillon moved to Paris, where he studied tapestry concurrent to practical work both as a Le Monde cartoonist and a set designer for the Paris Opera Ballet. In 1949, he relocated to Vienna to study architecture at the Kunstgewerbschule (formerly, the School of Industrial Arts; today, the University of Applied Arts), before heading on to London the following year to become a visiting lecturer at Central Arts & Crafts. While in London, he met his wife Edith, with whom he had two daughters, Gabriela and Laura. Ever the jet-setters, the couple moved to São Paulo in 1956, attracted by the burgeoning Brazilian architecture scene and the work of José Caldas and Lina Bo Bardi, among others. Though his early work in Brazil focused on architecture, Gillon shifted to furniture design in 1961, when he founded Fábrica de Móveis Cidam, the original name for what would later become Italma WoodArt. By the mid-1960s, Gillon’s WoodArt designs—mostly lounge chairs and sofas, often framed in rosewood and upholstered in Brazilian leather—could be found all around Brazil; in 1964, however, Gillon’s focus turned global, and he began expanding into the international market, exporting his products to twenty-two different countries. As his company matured, so did Gillon’s designs’ appeal; particularly decorated was his Jangada Chair (1968), a lounge chair and ottoman upholstered in leather and supported by nylon nets. So named for the shape of a traditional Brazilian fishing boat, the chair received worldwide recognition for its originality and received many awards, even decades after its production. Gillon continued to produce furniture, alongside numerous bespoke tapestries, until he retired in 2003. He passed away in 2007. Wear consistent with age and use.
Fauteuils et ottoman brésiliens modernes du milieu du siècle par Jean Gillon pour Italma Wood Art, Brésil, années 1960. Né en Roumanie et naturalisé Brésilien, Jean Gillon était un architecte-designer surtout connu pour sa société de design Italma WoodArt, pour laquelle il a conçu une série de collections de meubles en bois de rose brésilien, ou jacaranda, dans les années 1960 et 1970. Né en 1919 à Ia?i, Gillon a erré entre diverses résidences européennes au début de sa vie adulte. Après avoir obtenu son diplôme à l'université nationale des arts George Enescu de Iasi, il s'est rendu à Paris, où il a étudié la tapisserie tout en travaillant comme caricaturiste pour Le Monde et comme décorateur pour le Ballet de l'Opéra de Paris. En 1949, il s'installe à Vienne pour étudier l'architecture à la Kunstgewerbschule (anciennement l'école des arts industriels, aujourd'hui l'université des arts appliqués), avant de se rendre à Londres l'année suivante pour devenir conférencier invité au Central Arts & Crafts. C'est à Londres qu'il rencontre sa femme Edith, avec qui il a deux filles, Gabriela et Laura. Toujours prêts à partir, le couple s'installe à São Paulo en 1956, attiré par la scène architecturale brésilienne en plein essor et le travail de José Caldas et de Lina Bo Bardi, entre autres. Bien que ses premiers travaux au Brésil aient porté sur l'architecture, Gillon s'est tourné vers la conception de meubles en 1961, lorsqu'il a fondé la Fábrica de Móveis Cidam, nom original de ce qui allait devenir Italma WoodArt. Au milieu des années 1960, les créations WoodArt de Gillon - principalement des fauteuils et des canapés, souvent encadrés de bois de rose et recouverts de cuir brésilien - se retrouvent dans tout le Brésil. En 1964, cependant, Gillon se tourne vers le monde et commence à se développer sur le marché international, exportant ses produits dans vingt-deux pays différents. L'attrait des créations de Gillon s'est accru au fur et à mesure que son entreprise a mûri, notamment avec la Jangada Chair (1968), une chaise longue et un ottoman recouverts de cuir et soutenus par des filets en nylon. Ainsi nommée pour la forme d'un bateau de pêche traditionnel brésilien, la chaise a été reconnue dans le monde entier pour son originalité et a reçu de nombreux prix, même des décennies après sa production. Gillon a continué à produire des meubles, ainsi que de nombreuses tapisseries sur mesure, jusqu'à sa retraite en 2003. Il est décédé en 2007. Usure conforme à l'âge et à l'utilisation.
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