Striking “Farsta Rust” vase by Wilhelm Kåge. Tall, slim shape with a pattern of squares etched into the material, lighter glazed horizontal stripes around the body. “Farsta” stoneware is recognized as being the best and most exclusive that has come out of Swedish arts and crafts. The series represents the pinnacle of Wilhelm Kåge’s artistry, expressing the full width of his creativity and skill. It dates from the 1920s, when Kåge started experimenting with a new stoneware technique that he named “Farsta” after the location of the Gustavsberg factory, Farstalandet. He kept working with the series into the 1950s, creating different “Farsta” families with various shapes and glazes, among them “Farsta Rust”, “Farsta Blue” and “Terra Spirea”. The shared characteristics are the heavy-set solid designs and contrast between glazed and unglazed areas, as well as forceful glazes and irregularities. The pieces were cast rather than thrown and unlike stoneware from other series, Kåge worked and glazed the “Farsta” pieces himself. The production was small and the stoneware was sold as exclusive gifts and to museums and collectors. “Farsta” is held in equal esteem today.
Remarquable vase "Farsta Rust" de Wilhelm Kåge. Forme haute et élancée avec un motif de carrés gravés dans le matériau, bandes horizontales à glaçure plus claire autour du corps. Le grès "Farsta" est reconnu comme étant le meilleur et le plus exclusif qui soit issu de l'artisanat suédois. Cette série représente l'apogée de l'art de Wilhelm Kåge, exprimant toute l'étendue de sa créativité et de son savoir-faire. Elle date des années 1920, lorsque Kåge a commencé à expérimenter une nouvelle technique de grès qu'il a baptisée "Farsta", du nom du site de l'usine de Gustavsberg, Farstalandet. Il a continué à travailler avec cette série jusque dans les années 1950, créant différentes familles de "Farsta" avec des formes et des émaux variés, dont "Farsta Rust", "Farsta Blue" et "Terra Spirea". Les caractéristiques communes sont les motifs solides et lourds, le contraste entre les zones émaillées et non émaillées, ainsi que les glaçures et les irrégularités prononcées. Les pièces ont été coulées plutôt que jetées et, contrairement aux grès d'autres séries, Kåge a travaillé et émaillé lui-même les pièces "Farsta". La production était limitée et les grès étaient vendus comme cadeaux exclusifs, aux musées et aux collectionneurs. Aujourd'hui, "Farsta" jouit de la même estime.
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