This ceremonial chest of drawers is taken from a cabinetmaking work by Guillaume Benneman (1750-1811) and Joseph Stöckel (1743-1802).
This perfectly executed piece of furniture was originally an order from Marie-Antoinette to the two cabinetmakers.
This chest of drawers opens with two doors generously decorated with gilded bronzes decorated with foliage, friezes and acanthus leaves.
The central mask shows a scene by the sculptor Claude Michel known as Clodion (1738-1814) faithfully to the original.
These openings include an original offset lock accompanied by its key.
The interior offers four identical spaces.
The belt conceals three drawers decorated with interlacing highlighted with bronze baguettes.
The central drawer has a bronze lion's mouth as an entrance.
The front and rear uprights, with projections, decorated with falling acanthus and asparagus leaves, end in spinning top feet, also decorated with collarettes and large palmette clogs.
The sides are worked in the same spirit with scene masks.
The whole is topped with thick Carrara marble following the lines of the furniture and bordered by a frieze of eggs.
The many hours of work necessary for this creation, both for the ornamental part and for the structure, reveal a breathtaking rendering where mastery and art have combined to give birth to this Marie-Antoinette chest of drawers.
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Period: Early 20th century
Excellent condition.
Satin varnish finish
Dimensions:
Width: 180cm
Depth: 67cm
Height: 93cm
Cette commode d’apparat est tirée d’une œuvre d’ébénisterie de Guillaume Benneman (1750-1811) et Joseph Stöckel (1743-1802).
Ce meuble d’une parfaite exécution est à l’origine une commande de Marie-Antoinette aux deux ébénistes.
Cette commode ouvre par deux portes généreusement ornementées de bronzes dorés à décors de rinceaux, de frises et e feuilles d’acanthe.
Le mascaron central reprend une scène du sculpteur Claude Michel dit Clodion (1738-1814) fidèlement à l’original.
Ces ouvrants comportent une serrure déportée d’origine accompagnée de sa clé.
L’intérieur propose quatre espaces identiques.
La ceinture dissimule trois tiroirs à décor d’entrelacs souligné de baguette en bronze.
Le tiroir central présente une gueule de lion en bronze en guise d’entrée.
Les montants avant et arrière, à ressaut, ornés de chute de feuilles d’acanthe et d’asperge, se terminent par des pieds toupies, par ailleurs ornementés de collerettes et d’importants sabots palmette.
Les côtés sont ouvragés dans le même esprit avec mascarons de scènes.
L’ensemble est coiffé d’un marbre de carrare épais suivant les lignes du meuble et bordé par une frise d’oves.
Les nombreuses heures d’ouvrage nécessaires à cette création, tant pour la partie ornement que pour la structure, révèlent un rendu époustouflant où la maitrise et l’art se sont liés pour donner naissance à cette commode Marie-Antoinette.
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Époque : Début XXe
Excellent état.
Finition vernie satinée
Dimensions :
Largeur : 180 cm
Profondeur : 67 cm
Hauteur : 93 cm
Ref.240424.3
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