Beautiful and very rare set of six engravings extracted from the work entitled “speculun romanae superbeiae” produced between 1554 and 1573 by Antoine Du Pérac Lafréry and representing the 200 greatest monuments of Rome
The first engraving made by Antoine Lafréry, represents the three columns of the temple of Catsor in the Roman Forum, cracked and in bad condition, located in the centre of the forum, including 3 people at the feet of the columns.
The second engraving depicts the Colosseum theatre in the heart of Rome, lined with greenery including two figures in the lower right. with an inscription in Latin, there is a gap of about 33 mm (height) and 6 mm (width) which a restoration made below to fill.
The third engraving represents the Temple of Antoninus and Faustina located in the Roman forum.
The fourth engraving represents the Mausoleum (a funerary monument of great proportions) of Cecilia Metella (Caecilia Metella died around 81 before JC, a female personality of Ancient Rome and wife of Sylla, a Roman politician). It is the best preserved and best known mausoleum of the Via Appia (the Appian Way, 500 km long, which joins Rome to Apulia).
The fifth and last engraving of this set represents a stone sepulchre (tomb) (often a large square of marble)
The sixth engraving shows the Duilius column. To be precise, this type of column is called "rostral column" or "Duilius column". This kind of monument was made to commemorate a naval victory or victorious sea campaigns. The one in the picture was commissioned by Caius Duilius Nepos (statesman but also general of the Roman Republic during the first Punic war) to celebrate the naval victory between the Romans and the Carthaginians at Mylae (a small town on the north-eastern coast of Sicily). Finally, an obelisk fountain which was at the time a sign of triumph, of greatness.
Antoine Lafréry (Antonio Lafreri in Italian) was a professional engraver, cartographer and publisher of French origin (born in 1512 in Orgelet in the Jura, died in 1577 in Rome). He moved to Rome at the age of 28 in 1540 with his uncle and started his business there (which was confirmed 4 years later). He sold maps and prints, which allowed his reputation to spread to Europe. Between 1554 and 1573 he produced the biggest work of his life, a collection of 200 engravings revealing the artistic wealth of Rome called "speculun romanae magnificentiae". In his time as an engraver and cartographer, he collaborated with the greatest Italian engravers: Giacomo Gastaldi, Battista Agnese, Antonio Salamanca, Francesco Camocio the Younger, Ferando and Donato Bertelli and Paolo Forlani.
Unframed
Italy
Circa 1570.
Bel et très rare ensemble de six gravures extraites de l'ouvrage intitulé "speculun romanae superbeiae" réalisé entre 1554 et 1573 par Antoine Du Pérac Lafréry et représentant les 200 plus grands monuments de Rome
La première gravure réalisée par Antoine Lafréry, représente les trois colonnes du temple de Catsor dans le forum romain, fissurées et en mauvais état, situées au centre du forum, avec 3 personnes aux pieds des colonnes.
La seconde gravure représente le théâtre du Colisée au cœur de Rome, bordé de verdure comprenant deux personnages en bas à droite. avec une inscription en latin, il y a une lacune d'environ 33 mm (hauteur) et 6 mm (largeur) qu'une restauration faite en dessous a permis de combler.
La troisième gravure représente le temple d'Antonin et Faustine situé dans le forum romain.
La quatrième gravure représente le Mausolée (monument funéraire de grandes proportions) de Cecilia Metella (Caecilia Metella morte vers 81 avant JC, personnalité féminine de la Rome antique et épouse de Sylla, homme politique romain). Il s'agit du mausolée le mieux conservé et le plus connu de la Via Appia (la voie Appienne, longue de 500 km, qui relie Rome aux Pouilles).
La cinquième et dernière gravure de cette série représente un sépulcre (tombeau) en pierre (souvent un grand carré de marbre)
La sixième gravure représente la colonne de Duilius. Pour être précis, ce type de colonne est appelé "colonne rostrale" ou "colonne de Duilius". Ce type de monument était destiné à commémorer une victoire navale ou des campagnes maritimes victorieuses. Celui que l'on voit sur la photo a été commandé par Caius Duilius Nepos (homme d'État mais aussi général de la République romaine pendant la première guerre punique) pour célébrer la victoire navale entre les Romains et les Carthaginois à Mylae (une petite ville sur la côte nord-est de la Sicile). Enfin, une fontaine-obélisque qui était à l'époque un signe de triomphe, de grandeur.
Antoine Lafréry (Antonio Lafreri en italien) est un graveur, cartographe et éditeur professionnel d'origine française (né en 1512 à Orgelet dans le Jura, mort en 1577 à Rome). Il s'installe à Rome à l'âge de 28 ans en 1540 avec son oncle et y crée son entreprise (qui sera confirmée 4 ans plus tard). Il vend des cartes et des gravures, ce qui permet à sa réputation de s'étendre en Europe. Entre 1554 et 1573, il réalise la plus grande œuvre de sa vie, un recueil de 200 gravures révélant la richesse artistique de Rome, appelé "speculun romanae magnificentiae". En tant que graveur et cartographe, il a collaboré avec les plus grands graveurs italiens : Giacomo Gastaldi, Battista Agnese, Antonio Salamanca, Francesco Camocio le Jeune, Ferando et Donato Bertelli et Paolo Forlani.
Sans cadre
Italie
Vers 1570.
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