Oil on canvas. Fair copy of the famous masterpiece of Diego Velazquez painted in 1657 and now preserved at the Museum of Prado.
Until mid 20th century the painting was entitled ' The tapestry factory of Saint Isabel in Madrid'; just after 1948 Diego Angulo Iniguez studies allowed to recognize a relationship between the painting and Arachne's ancient myth.
In the foreground of the scene there are some spinners working in a room unadorned and poorly lit by a diffuse light reflected by the space behind. There are five women: on the left in dim light the oldest one them is starting the wheel, in front of her on the right there is a young girl collecting the thread in the 'aspa'; they would be the representation of Athena, still hidden under false features, and human Arcade, during their race. the other three women are just simple surrounding, the middle one is just a static shape.
In the background there is the scene of the goddess revealing herself to the woman, central and illuminated by a powerful light beam coming from the left, as well as by the bright colors of the tapestry and the cloths.
The painting comes along with a coeval gilded frame.
Huile sur toile. Belle copie du célèbre chef-d'œuvre de Diego Velazquez peint en 1657 et aujourd'hui conservé au Musée du Prado.
Jusqu'au milieu du XXe siècle, le tableau était intitulé "La fabrique de tapisserie de Sainte-Isabelle à Madrid" ; juste après 1948, des études de Diego Angulo Iniguez ont permis de reconnaître une relation entre le tableau et l'ancien mythe d'Arachné
Au premier plan de la scène, des fileuses travaillent dans une pièce sans ornement et mal éclairée par une lumière diffuse réfléchie par l'espace derrière. Il y a cinq femmes : à gauche, dans une lumière tamisée, la plus âgée d'entre elles est en train de démarrer, devant elle, à droite, une jeune fille ramasse le fil dans l'"aspa" ; elles représenteraient Athéna, encore cachée sous de faux traits, et l'Arcade humaine, pendant leur course. Les trois autres femmes ne sont qu'un simple entourage, celle du milieu n'est qu'une forme statique
À l'arrière-plan se trouve la scène de la déesse se révélant à la femme, au centre et illuminée par un puissant faisceau lumineux venant de la gauche, ainsi que par les couleurs vives de la tapisserie et des tissus.
Le tableau est accompagné d'un cadre doré de l'époque.
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