Elegant chief's chair in carved wood and decorated with numerous characters. It is decorated on the back with mask of civilizing ancestor and under the seat,with scenes of daily life. Quality work. First half of the 20th century
Thie Chokwe chair, a portable symbol of chiefly authority, adopts the design and construction techniques of European furniture, which Portuguese traders introduced to Central Africa in the sixteenth century. Chokwe artists carved their earliest four-legged chairs from single pieces of wood; as a result, these tended to be relatively compact and small in scale. This chair was constructed of separate pieces of wood joined together in the European fashion, its individual rungs and top rail embellished with carvings prior to assembly.
At a time when Chokwe people in the area of present-day Angola and Democratic Republic of the Congo were besieged by the European slave trade, Chokwe artists radically appropriated designs from European furniture. Modeled after seventeenth-century European chairs, the portable “throne” became a symbol of Chokwe chiefly authority. By constructing this chair out of separate pieces of wood in the European fashion, its sculptor was able to depict figurative scenes characterizing daily and ritual life in the Chokwe kingdom. When ideas and techniques migrated to a new continent, they combined with local traditions to give rise to innovative aesthetic forms.
ORIGIN
Carl K. Provost (died in 1996), Kinshasa (DRC) and Houston (Texas)
Important private American collection, acquired from the latter
Carl Provost would have worked in Kinshasa in the Congo in the 1960s and a photo of his archives, dating from 1970, shows us his collection. He then moved to Texas, to Houston, where he worked as an appraiser and merchant; he contributed to the journal African Arts and wrote the book The Valuation of Traditional Art: Special Problems in Connoisseurship in 1980.
A mask of his collection was sold on auction at Christie's on Dec 2013 as part of the African art selection
Élégante chaise de chef en bois sculpté et décoré de nombreux personnages. Elle est décorée sur le dossier d'un masque d'ancêtre civilisateur et sous l'assise, de scènes de la vie quotidienne. Travail de qualité. Première moitié du 20e siècle
La chaise Chokwe, symbole portatif de l'autorité du chef, adopte les techniques de conception et de construction du mobilier européen, que les commerçants portugais ont introduit en Afrique centrale au XVIe siècle. Les artistes Chokwe ont sculpté leurs premières chaises à quatre pieds à partir d'une seule pièce de bois, ce qui explique qu'elles soient relativement compactes et de petite taille. Cette chaise a été construite à partir de pièces de bois séparées, assemblées à la manière européenne, les barreaux et la traverse supérieure étant embellis par des sculptures avant l'assemblage.
À l'époque où le peuple Chokwe, dans la région de l'Angola et de la République démocratique du Congo actuels, était assiégé par la traite européenne des esclaves, les artistes Chokwe se sont radicalement appropriés les modèles de meubles européens. Inspiré des chaises européennes du XVIIe siècle, le "trône" portatif est devenu le symbole de l'autorité du chef Chokwe. En construisant cette chaise à partir de pièces de bois séparées à la manière européenne, son sculpteur a pu représenter des scènes figuratives caractérisant la vie quotidienne et rituelle du royaume Chokwe. Lorsque les idées et les techniques migrent vers un nouveau continent, elles se combinent aux traditions locales pour donner naissance à des formes esthétiques novatrices.
ORIGINE
Carl K. Provost (décédé en 1996), Kinshasa (RDC) et Houston (Texas)
Importante collection privée américaine, acquise auprès de ce dernier
Carl Provost aurait travaillé à Kinshasa au Congo dans les années 1960 et une photo de ses archives, datant de 1970, nous montre sa collection. Il s'est ensuite installé au Texas, à Houston, où il a travaillé comme évaluateur et marchand ; il a contribué à la revue African Arts et a écrit le livre The Valuation of Traditional Art : Special Problems in Connoisseurship en 1980.
Un masque de sa collection a été vendu aux enchères chez Christie's en décembre 2013 dans le cadre de la sélection d'art africain
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