Mid-Century ceramic sculpture of a wild boar by Guido Gambone (circa 1950s). An unusual and rare work by the artist, he most likely chose a wild boar as subject because they figure so prominently in the Italian countryside. The Italian word for wild boar is 'cinghiale' and they are hunted and subsequently eaten in a variety of dishes from pasta to sausages. In many places such as Tuscany they cause a great deal of damage by foraging in vineyards and completely destroying all the vines. A hearty beast, this piece is a tribute to its presence in Italian life. The ceramic is a lustrous green and brown standing on a base of white with turquoise accents. It is solid and weighty. Given its age, it is in very good condition. A museum piece it could be - strikingly decorative. Please see the accompanying photos to the listing. Upon request a video may be provided. About the Artist : Guido Gambone (1909–1969) is one of the most prominent Italian ceramicists of the 20 th century. Guido Gambone defined a unique style in which he fused traditional ceramic methods with amorphous forms that echoed equally the art of the past and of his modern day. His dynamic objects, in which he often experimented with glazes and patterns, garnered great popularity and today are treasured holdings in private and public collections such as those at the Brooklyn Museum in New York. Born in Montella in the southern Italian region of Campania, Gambone received his earliest training in the art of ceramics at the Manifattura Artistica Ceramica Salernitana in nearby Vietri sul Mare. He continued his studies at the Industria Ceramica Salernitana (I.C.S.) and eventually took over as director of the facility in 1935. The following year, he moved northward to Florence with fellow ceramicists Vincenzo Procida and Francesco Solimene to assist in the production of the Cantagalli ceramics company, which derived its name from founder Ulisse Cantagalli (1839–1901) and specialised in reviving the rich colours and patterns of the Maiolica tradition. 1950 marked the showcase of one of Gambone’s collaborative works at a group exhibition at the Brooklyn Museum in New York, and the following year Gambone enjoyed his first solo showing at the Galleria Il Milione in Milan. By the end of the decade, Gambone had achieved international acclaim for his pieces but died two years later at the age of 60. Dimensions : H 15.0 cm / 5.9'' L 17.5 cm / 6.9'' W 9.5 cm / 3.7''
Sculpture en céramique d'un sanglier du milieu du siècle par Guido Gambone (vers les années 1950). Il s'agit d'une œuvre rare et inhabituelle de l'artiste, qui a probablement choisi le sanglier comme sujet parce qu'il est très présent dans la campagne italienne. Le mot italien pour sanglier est "cinghiale" et ils sont chassés et ensuite mangés dans une variété de plats allant des pâtes aux saucisses. Dans de nombreux endroits comme la Toscane, ils causent beaucoup de dégâts en fouillant dans les vignes et en détruisant complètement toutes les vignes. Bête de somme, cette pièce est un hommage à sa présence dans la vie italienne. La céramique est d'un vert et d'un brun lustrés, sur un fond blanc aux accents turquoise. Elle est solide et lourde. Compte tenu de son âge, elle est en très bon état. Elle pourrait être une pièce de musée - étonnamment décorative. Veuillez consulter les photos accompagnant la liste. Sur demande, une vidéo peut être fournie. À propos de l'artiste : Guido Gambone (1909-1969) est l'un des plus éminents céramistes italiens du XXe siècle. Guido Gambone a défini un style unique dans lequel il a fusionné les méthodes traditionnelles de la céramique avec des formes amorphes qui faisaient écho à la fois à l'art du passé et à celui de son époque moderne. Ses objets dynamiques, dans lesquels il expérimentait souvent des glaçures et des motifs, ont connu une grande popularité et sont aujourd'hui des objets précieux dans des collections privées et publiques comme celles du Brooklyn Museum de New York. Né à Montella, dans le sud de l'Italie, en Campanie, Gambone a reçu sa première formation en céramique à la Manifattura Artistica Ceramica Salernitana, à Vietri sul Mare. Il a poursuivi ses études à l'Industria Ceramica Salernitana (I.C.S.) et a finalement pris la direction de l'établissement en 1935. L'année suivante, il s'installe au nord de Florence avec ses collègues céramistes Vincenzo Procida et Francesco Solimene pour participer à la production de l'entreprise de céramique Cantagalli, qui tire son nom du fondateur Ulisse Cantagalli (1839-1901) et qui est spécialisée dans la renaissance des riches couleurs et motifs de la tradition de la Maiolica. En 1950, l'une des œuvres de collaboration de Gambone a été présentée lors d'une exposition de groupe au Brooklyn Museum de New York, et l'année suivante, Gambone a bénéficié de sa première exposition personnelle à la Galleria Il Milione de Milan. À la fin de la décennie, Gambone a obtenu une reconnaissance internationale pour ses œuvres, mais il est mort deux ans plus tard à l'âge de 60 ans. Dimensions : H 15,0 cm / 5,9'' L 17,5 cm / 6,9'' L 9,5 cm / 3,7''
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