Oil on canvas. The work depicts a scene taken from an unidentified historical or mythological tale: a young man - of royal lineage because of the crown placed at the foot of the bed - is lying on a bed of agony, and is watched over on the right by an elderly sovereign, on the left by a young princess, with whom he has an intense gaze. In the middle, in the background, two other figures watch, emphasizing with their gestures the understanding between the two young characters.
While the figures are dressed in an antique style, the architectural background and the furnishings are in Renaissance taste: the rich damask fabric of the blanket, the carpet and the curtain stand out, as does the studded armchair with a red velvet cushion; there is also a small dog crouched at the foot of the bed; outside the window, one can see the facades of palaces richly decorated with friezes and statues, with domes and pinnacles.
In the work, the richness and beauty of these decorative details stand out. They act as an outline but also give prominence to the figures and dilute the drama of the event depicted, which seems almost a pretext for a rich description of the interior.
The work, restored and re-framed, is presented framed in lath.
Huile sur toile. L'œuvre représente une scène tirée d'un récit historique ou mythologique non identifié : un jeune homme - de lignée royale en raison de la couronne placée au pied du lit - est allongé sur un lit d'agonie, et est veillé à droite par un souverain âgé, à gauche par une jeune princesse, avec laquelle il a un regard intense. Au milieu, à l'arrière-plan, deux autres personnages regardent, soulignant par leurs gestes l'entente entre les deux jeunes personnages.
Alors que les personnages sont habillés à l'antique, le fond architectural et l'ameublement sont dans le goût de la Renaissance : on remarque le riche tissu damassé de la couverture, du tapis et du rideau, ainsi que le fauteuil clouté avec un coussin en velours rouge ; il y a aussi un petit chien accroupi au pied du lit ; à l'extérieur de la fenêtre, on peut voir les façades des palais richement décorés de frises et de statues, avec des coupoles et des pinacles.
Dans l'œuvre, la richesse et la beauté de ces détails décoratifs ressortent. Ils agissent comme un contour, mais mettent aussi en valeur les personnages et diluent le drame de l'événement représenté, qui semble presque un prétexte à une riche description de l'intérieur.
L'œuvre, restaurée et réencadrée, est présentée encadrée en lattis.
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