Oil painting on canvas. Centro-Europe school.
The scene is set in the workshop of a barber, which is intent on cutting the hair of a man under the attentive gaze of other customers and, above all, of some women with children, one of which even observes with glasses the result of the Opera. The glasses in the art were first introduced as a sign of distinction, and then also as a sign of scientific attention, progressively outlining the figure of the scholar, doctor and surgeon: in this canvas they actually stress the irony of the scene, used as a tool For a careful female spouse haircut exam!
The whole scene is filled by figures, painted raw and almost grotesque, with expressions and very marked, almost theatrical poses, also emphasized in bright colors. The painting for these characteristics well fits into that production of gender scenes drawing to the popular life caught in its most lively and characteristic moments, which was generated starting from the seventeenth century in central Europe, especially in the Netherlands, to replace with Lighter subjects The naturalistic and religious painting, and that in Italy found in the 'Bambiocci school', developed in Rome by Flemish and Italian painters, a particular expression. The painting has been restored and retracted. It is presented in a vintage frame.
Peinture à l'huile sur toile. École Centro-Europe.
La scène se déroule dans l'atelier d'un barbier, qui s'applique à couper les cheveux d'un homme sous le regard attentif d'autres clients et, surtout, de quelques femmes accompagnées d'enfants, dont l'une observe même avec des lunettes le résultat de l'opération. Les lunettes dans l'art ont d'abord été introduites comme signe de distinction, puis comme signe d'attention scientifique, soulignant progressivement la figure du savant, du médecin et du chirurgien : dans cette toile, elles soulignent en fait l'ironie de la scène, utilisée comme outil pour un examen attentif de la coupe de cheveux d'une épouse !
Toute la scène est occupée par des personnages, peints de manière crue et presque grotesque, avec des expressions et des poses très marquées, presque théâtrales, également soulignées par des couleurs vives. Pour ces caractéristiques, le tableau s'inscrit bien dans cette production de scènes de genre s'inspirant de la vie populaire saisie dans ses moments les plus vifs et caractéristiques, qui s'est développée à partir du XVIIe siècle en Europe centrale, surtout aux Pays-Bas, pour remplacer par des sujets plus légers la peinture naturaliste et religieuse, et qui, en Italie, a trouvé dans l'"école Bambiocci", développée à Rome par des peintres flamands et italiens, une expression particulière. Le tableau a été restauré et rétracté. Il est présenté dans un cadre ancien.
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